Skip to content

Column 400

October 15, 2011

AFSCHEID VAN DE WEEK

Dat van FC De Kampioenen, de Opel Astra en Belgam 14. (U merkt het: ik ben al in gulle feeststemming.)

Het waren twee momenten van internationale ontroering, in Vlaanderen: de laatste opnamedag van de populairste sitcom sinds Schipper Naast Mathilde, en de laatste min of meer foutloos ineengevezen auto die in Antwerpen ooit van de band is gerold. Geheel terecht werd in diverse media aan beide trieste gebeurtenissen volop aandacht besteed. 

Zo mochten Marijn Devalck en Herman Verbruggen in het bijna vermaarde tv-programma Reyers Laat komen vertellen hoe fijn het allemaal wel niet was geweest, de afgelopen 21 jaar, en werd er al even genoeglijk vooruitgeblikt op de tranen die ’s anderendaags zeker zouden rollen, na de opname van de laatste scène – ik wist niet dat acteurs ook in hun vrije tijd huilen. Mijn gedachten dwaalden af, naar winterse zaterdagavonden waarop een meisje met een nat kopje zich in haar kamerjas in de zetel vlijde en samen met haar papa naar FC De Kampioenen keek – ’t is te zeggen: zij keek naar FC De Kampioenen, haar papa naar haar. Dat kunnen papa’s namelijk goed, stiekem gloeien.

Maar de échte ontroering, die zat in een aflevering van Man Bijt Hond. Je zag zo’n man die zijn hele leven bij Opel Antwerpen heeft gewerkt op een parkeerterrein bij een auto staan; hij wees naar binnen en sprak eenvoudig: ‘Dat dashboard, dat heb ik erin gezet’. In die eenvoud lag een hele wereld besloten. Een wereld van vroeg opstaan, laat werken, laat opstaan, vroeg werken, hard werken, harder werken, minder werken, werkloos zijn. Een wereld van woede en verdriet, angst en ruzie, slapeloze nachten en bewusteloze dagen. En finaal: fierheid.

Zelve bevind ik mij thans in de angst-fase. Over ik schat tien sigaretten is mijn allerlaatste pakje van het niet meer in de handel voorradige merk Belgam 14 opgerookt en ik ben als de dood voor hoe z’n opvolger zal smaken. Stel u voor dat die niet lékker is: dan moet ik misschien wel stoppen met roken! 

 

ODE VAN DE WEEK

Aan de stad Kortrijk, Alice Cooper en het Vrouwen Overleg Komitee. (U merkt het: ik blíjf in gulle feeststemming.)

Ware het niet zo belachelijk, ik verhuisde meteen naar Kortrijk. O welk een verzaliging moet het zijn om dezer dagen door een kerstmarktvrije stad te kunnen strompelen. Woont u in een tochtig boerengat waar geen dooie donder te beleven valt? Gelukkige! U hebt namelijk de keuze. Ik niet: waar ik ook ga of sta, overal is er wel een aanslag op mijn zinnen en zielenrust. Vandaar dat ik sinds enkele jaren troost en beschutting zoek in Het Kleinste Kerstmarktje Ter Wereld: met een stuk of wat vrienden troepen we samen rond een houtbrandertje in de privékring, alwaar we ons vermeien met fijne scherts en flauwekul, en vantijds een flinke neut. Ergens ver weg walmt de worstige wereld.

Over flinke neut gesproken: Alice Cooper lustte er wel eentje. Maar dat wisten wij snotapen van twaalf natuurlijk niet. Wij zagen een beschilderde waanzinnige kreten slaken, met slangen jongleren en zichzelf onthoofden, en dat vonden wij fantastisch. Ouders spraken er schande over, en ook dat vonden wij fantastisch. En dat de oude bard straks wordt opgenomen in de Rock and Roll Hall of Fame, vinden wij helemààl fantastisch. Drie hoeraatjes voor de antiheld!

Viér hoeraatjes, daarentegen, voor het Vrouwen Overleg Komitee. Hoe deze feministische en pluralistische organisatie de vinger aan de pols van de seksistische samenleving houdt: flink. Hoe diezelfde vinger vervolgens zo fluks als een pronte penis omhoog gaat wanneer ‘tentsletje’ Woord van het Jaar blijkt: puik. Anders had ik er gewoon even om geglimlacht, onnozele hals die ik ben. Nu weet ik tenminste dat ik er boos om moet zijn. Dank u, feminisme! 

 

AFSPRAAKJE VAN DE WEEK

U en ik, op 8 januari 2011? 

(Ondertussen zal ik mijn feminisme nog wat oefenen.)

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

