Skip to content

Column 401

October 15, 2011

VASTSTELLING VAN DE WEEK

U bent ons afspraakje niet vergeten. Mooimooimooi.

’t Is niet dat ik dacht dat u het wél zou vergeten zijn – daar bent u veel te fijngevoelig en welopgevoed voor –, maar het is des mensen om in deze alweer turbulente tijden vol schaamteloos verderf even het noorden kwijt te geraken, even beschutting te zoeken, even van de wereld te willen zijn en derhalve deze bescheiden prachtcolumn te missen.

Maar ù dus niet. U koestert de vertrouwde zoete troost van het ritueel. Zoals ik deze zinnen des nachts zit te schrijven, zo zit u ze overdag te lezen: streepje Bach erbij, een glaasje Laphroaig Quarter Cask, en uw hemd uit uw broek. Welkom in 2011.

 

ONTHULLING VAN DE WEEK

Die Power Balance polsbandjes werken niet!

Waarlijk, ik kreeg bijna een hartaanval toen ik het las. Dat die kerel daar in Australië plompweg zei dat het eigenlijk allemaal maar rommel en prietpraat is en dat zo’n bandje al evenveel helpt als een Waalse steuntrekker in De Panne – ik werd plotsklaps akelig onwel. 

U moet rekenen: ik had er net eentje gekocht. Nee, niet voor mezelf. Voor koning Albert. Vandaag zou ik ermee naar het paleis zijn gereden, teneinde de geliefde vorst het kleinood te schenken en hem daarbij als volgt bemoedigend toe te spreken: “Sire, er zijn geen Belgen meer. De kampioen van België die morgen in Antwerpen tijdens de Brabançonne zijn petje afneemt en een wijle waterig voor zich uit staart, dat is eigenlijk de kampioen van Vlaanderen – wat zeg ik, de kampioen der Kempen. En toch, sire, zal het volk juichen en zuipen. Het volk, sire, het vólk! Het volk, uw enige toevlucht!” Waarna de koning, de ernst van de situatie inziend, zorgelijk zou knikken. Vervolgens zou ik schier vertrouwelijk mijn hand op zijn arm leggen, een weinig vooroverbuigen en hem in het vorstelijk oor fluisteren: “Doch vrees niet, sire. U hebt een bondgenoot. Een machtige bondgenoot.” Daarna zou ik even pauzeren, enkele tellen schichtig om mij heen kijken teneinde mij ervan te vergewissen dat werkelijk niémand anders ons gesprek kon horen en – nog immer op fluistertoon – zeggen: “De kosmische krachten zijn met u.” De koning zou mij verbijsterd aankijken en stiekem een teken aan zijn vleugeladjudant geven. “Het volstaat, sire”, zo zou ik achteloos mijn betoog vervolgen, “dat u dit polsbandje om doet. Kijk, lees maar: er staat Power Balance. Kracht. Evenwicht. Kracht en Evenwicht, sire. Zo eenvoudig is het. Kracht en Evenwicht. Balans en Energie. Een hologram op een Mylar-fotocel. Behandeld met elektro-magnetische frequenties uit een specifiek gamma. Natuurlijke energieën die optimaal functioneren. Zo eenvoudig is het, sire.” Waarna ik door twee forse mariniers zou worden afgevoerd en nimmermeer mijn geliefden zou zien.

 

ACTIVITEIT VAN DE WEEK

Bergen beklimmen.

Er zijn twee soorten mensen: mensen die bergen beklimmen, en mensen die wel wat beters te doen hebben. 

Ik heb ooit een heuveltje beklommen. (U kent dat wel, zo’n heuveltje: het ligt daar maar een beetje te liggen, niet eens tussen twee dalletjes in, gewoon, een hobbel, een bobbel in de broek van een slapende reus. Zo’n heuveltje waarvan je denkt: hé, een heuveltje.) Na tien meter zat ik stikkapot. Om mij heen spurtten zwaarlijvige astmatici joelend naar boven. Na twintig meter werd ik voorbijgerend door een montere horde senioren met looprekjes. Na dertig meter was ik bereid om de diefstal van ‘De Rechtvaardige Rechters’, de verwoesting van Atlantis en de moord op Bambi te bekennen – zolang men mij maar ter plekke fusilleerde. Helaas, ik bleef in leven. Boven had ik tien minuten nodig om mijn hartslag weer onder de honderdvijftig te krijgen. Waarna ik even een sigaret rookte. Zoals ik al zei: een mens heeft wel wat beters te doen.

Dat onze minister-president er niet in geslaagd is om de Aconcagua te bedwingen terwijl alhier de begroting ter discussie voorlag, is geheel terecht.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

