Skip to content

Column 404

October 15, 2011

PITTIG KERELTJE VAN DE WEEK

Het kereltje op zijn skateboard dat mij gisteren bijna van de sokken reed.

Ik was weer eens strompelend op weg van de supermarkt naar huis, zoals altijd twee zware zakken zeulend, toen het kereltje plots vanuit een portiek tevoorschijn schoot en halvelings over mijn tenen denderde. ‘Hela, vriend!’, riep ik licht vermanend doch tevens – je weet maar nooit dat z’n kloeke vader in het deurgat staat – schijnbaar geamuseerd. Het kereltje keek even om, toonde z’n beide handpalmen en schalde kindhelder ‘Sorry, meneer!’, waarna het verder roetsjte, zo nu en dan met z’n kereltjesbeentje driftig bijpeddelend, zorgeloos de toekomst tegemoet.

Ik vervolgde mijn weg en bedacht glimlachend hoe futiel tennis wel is.

 

FANBRIEFJE VAN DE WEEK

Beste Justine,

 

Tennis is futiel. Net zoals voetbal dat is. Of wielrennen. Of slopestyle snowboarden. Trek het je dus maar niet te veel aan, dat je moet stoppen. Nu heb je tijd voor dingen die prettig zijn.

Neem nu gedichten schrijven. Dat is héél prettig. Zo was het afgelopen donderdag Gedichtendag en raad eens? Ja hoor, ik heb een gedichtje voor je geschreven! Het gaat ongeveer als volgt:

 

Pok.

Pok. Pok.

Pok. Pok.

Pok. Pok.

Pok-pok.

Pok-pok.

Pok!

Klapklapklapklapklap!!!

 

Vind je het mooi, Justine? Speciaal voor jou heb ik onomatopeeën gebruikt. De klankband van je leven, zeg maar. Vandaar ook dat de titel van dit gedicht ‘Allez!’ is. Dat vat het allemaal mooi samen, vind ik.

Justine, als je eens zelf een gedichtje wil schrijven, laat het me weten. Ik zal je graag helpen. En je onderwijl vertellen hoe machteloos schoonheid is.

 

Je fanste fan

 

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Johan Vande Lanotte heeft, zoals ik al op 23 oktober van vorig jaar in deze bescheiden prachtcolumn visionair had aangekondigd, zichzelf niet teleurgesteld. 

Hij heeft alles gedaan wat bovenmenselijkerwijze mogelijk was – en zelfs iets meer. Geen wonder dat hij daarvoor omstandig is gefeliciteerd. Weliswaar enkel door zijn eigen partij, maar zo gaat dat nu eenmaal. Partijen feliciteren altijd hun eigen leden. Nooit eens hoor je een partij een lid van een andere partij feliciteren. Dat zou immers een teken van zwakte zijn. En wie zich zwak toont, krijgt slaag. En blablabla.

Net daarom heb ik geen partijkaart: ik zou een zeer slechte militant zijn, want ik zou om de haverklap leden van andere partijen feliciteren en aanmoedigen. ‘Vas y, Elio!’, zou ik dan enthousiast roepen, of ‘Tu duca, tu signore e tu maestro, Bart!’ (Waarna Bart mij erop zou wijzen dat dit geen Latijn is doch oud Italiaans en er en passant zou aan toevoegen dat het hier een citaat betreft uit Inferno II, dat deel uitmaakt van het eerste deel van La Divina Commedia van Dante Alighieri, wanneer deze zich tot Vergilius richt en dat Vergilius een Romeinse dichter uit de eerste eeuw voor Christus was wiens bekendste werk de Aeneis is, stop. Ja, hij had in die finale van De Allerslimste Mens kunnen zitten. Maar tegen Bert Kruismans zou hij het niet gehaald hebben. Bert weet namelijk alles. En daar kan hij niks aan doen. Hij heeft nu eenmaal die afwijking. Als hij iets leest, onthoudt hij dat. En hij leest alles.)

Nee, partijlid zijn is niks voor mij. U moet rekenen: een van mijn vele talenten is aanleg voor claustrofobie. Van partijdiscipline en bedrijfshiërachie krijg ik paarse pimpeltjes. Dan zie ik al gauw links en rechts en voor en achter en boven en onder wanden en plafonds en vloeren opduiken, allemaal samen steeds dichter naar me toe schuivend, tot ik in een almaar piepkleinere kubus finaal tot niets implodeer. 

Een beetje zoals België, denk ik soms.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

