Skip to content

Column 407

October 15, 2011

VRAAG VAN DE WEEK

Mag je in een voetbalstadion ‘Kosovo, Kosovo, Kosovo’ zingen teneinde een Servische doelman op de zenuwen te werken?

Natuurlijk – zolang je maar niet vals zingt. Maar is dat grappig? Nee. Dat is hooguit dom en lomp en laf. 

Soms zit ik in een voetbalstadion en springt plots iedereen om me heen juichend op, elkaar onderwijl kloek betastend. Zittend aanschouw ik het vreugdevolle tafereel – nee, niet omdat ik voor de andere ploeg ben. Even later gaat iedereen weer zitten en neem ik me voor om de volgende keer mee juichend op te springen. 

Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen over die Jorgacevic: hij heeft wel een beetje een vreemd kapsel, vind ik. Kan iemand daar eens dringend iets aan doen? Dank u!

 

VOORSPELLING VAN DE WEEK

Er zal tussen nu en 8 maart in de Bozar geen ‘Kosovo, Kosovo, Kosovo’ worden gezongen. 

Je moet rekenen: daar loopt ‘Luc Tuymans. Retrospective’ en niemand haalt het in zijn hoofd om Luc Tuymans op de zenuwen te werken. Luc Tuymans wordt gerespecteerd. Luc Tuymans is een belangrijke kunstenaar. 

Blij word je er niet van, van z’n doeken. Ik verdenk hem er zelfs een beetje van dat hij dat met opzet doet. Dat hij denkt: ‘Ze mogen op hun kop staan, ik schilder géén blijheid. Dan hak ik nog liever iemands hand af!’ Wat hij dan wel schildert, wordt op de website van Bozar als volgt geformuleerd: “Tuymans problematiseert de onmiddellijkheid van het alomtegenwoordige, consumeerbare beeld.” Dat is nu eenmaal wat belangrijke kunstenaars doen. U en ik, wij sluiten de ogen. Luc Tuymans niet. Luc Tuymans kijkt. Luc Tuymans kijkt en ziet de onmiddellijkheid van het alomtegenwoordige, consumeerbare beeld – en hij problematiseert dat. Baf!

Begin dààr eens tegen, met je zielige ‘Kosovo, Kosovo, Kosovo’.

 

VROUW VAN DE WEEK

Ingrid Lieten, viceminister-president van de Vlaamse regering en Vlaams minister van Innovatie, Overheidsinvesteringen, Media en Armoedebestrijding. En dat allemaal namens de sp.a.

De minister heeft blijkbaar een Bracke gedaan. Waardoor nu al haar collega’s in de Vlaamse regering weten wat ze van hen vindt en wat de sp.a anders moet gaan doen en dat het Grote Actieplan een miskleun is. En wij, wij weten dat nu dus ook – van blijdschap jubelt heel ons hart.

Het aardige aan zo’n kwestie is dat je je telkens weer afvraagt hoe dat toch mogelijk is en dat je telkens weer tot de slotsom komt dat er niks aan te doen is: in ieder van ons, en dus ook in een viceminister-president van de Vlaamse regering en Vlaams minister van Innovatie, Overheidsinvesteringen, Media en Armoedebestrijding schuilt een kluns. De kluns drukt op verkeerde knopjes, klikt verkeerde icoontjes aan, timmert op z’n duim, loopt tegen deuren en kasten en paaltjes aan, zet z’n glas half op het aanrecht en schiet met z’n vinger door het wc-papier – en dat is dan nog op een kalme dag.

Ingrid Lieten zal een drukke dag gehad hebben.

 

VASTSTELLING VAN DE WEEK

We zijn weer wat dichter bij de toekomst.

Watson heeft in de Verenigde Staten de finale van ‘Jeopardy’ gewonnen. Hij liet de twee beste spelers ooit mijlenver achter zich. Watson bestaat uit 2.880 processors en heeft 16 TB geheugen. (Ik weet ook niet wat dat betekent, hoor.) 

IBM’s supercomputer deed wat heelder horden Vlamingen hier ooit bij Luc Appermont in ‘Waagstuk’ probeerden: zo snel mogelijk de vraag formuleren waarop het antwoord net is voorgelezen. Ik geef een voorbeeld. Luc Appermont zegt ‘Ingrid Lieten’ en dan drukt Watson af en zegt ‘Hoe heet de viceminister-president van de Vlaamse regering en Vlaams minister van Innovatie, Overheidsinvesteringen, Media en Armoedebestrijding?’

Het de bedoeling dat Watson ooit in ziekenhuizen diagnoses helpt stellen. Er is hoop voor het haar van Jorgacevic.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

