Skip to content

Column 408

October 15, 2011

KREET VAN DE WEEK

Jochei!

Vandaag begint het Vlaams Seizoen en dat is geen dag te vroeg. Een week zonder wielrennen, ik mag er niet aan denken. 

Kenny Dehaes, Kenny De Ketele en Kenny Belaey even niet meegerekend, heb ik dit seizoen slechts oog voor twee renners: Philippe Gilbert en Tom Boonen. Geen lendenruk, geen kontzweer, geen snotsliert zal me ontgaan. Heeft Gilbert diarree? Ik zal het ruiken. Ik bén De Knie van Boonen.

Vooral die Boonen hou ik in het snotje. Je moet rekenen: hij is dertig. En QuickStep-huispsycholoog Jef Brouwers zegt: “Je kan het vergelijken met de kaap van zestig.” Boonen begint aan de laatste lange rechte lijn richting finish. Hij ziet het spandoek hangen. 

Van zestig weet ik niks, van dertig wel. (Toen ik dertig was, zag ik geen spandoek hangen. Ik zag luiers hangen. Katoenen luiers – soms willen die billetjes niet mee.) ’t Is een leeftijd waarop je voor het eerst écht een beetje zicht krijgt op wie je bent: die tien jaar liegen niet. Tien jaar zelfstandigheid, tien jaar kansen, tien jaar keuzes. Je kijkt terug en weegt de woorden tegen de daden af. Ziedaar mijzelf, stel je vast. Het is wat het is. 

Van al die sombere overpeinzingen heeft Philippe Gilbert nog lang geen last. Het snotjong is pas achtentwintig. Dat peddelt en fietst er maar op los. Dat trekt sprintjes, demarreert, vliegt hellingen op en suist rakelings langs afgronden alsof er achter gindse verre bocht geen laatste lange rechte lijn richting finish ligt. Blinkend van tand tot oorbel, blinkend viertalig blij, blinkend onwetend. Alsof winnen wat voorstelt – waar is de tijd?, denkt Boonen.

Voorts vestig ik trillend van verlangen nog graag uw aandacht op het begin van het Waals Seizoen, nu woensdag met de GP Samyn, alwaar de zegebloemen verdiend zullen worden weggeplukt door Kenny Dehaes. (Wiens website trouwens is ontworpen door Kenny Deneyer. Zo weet u eens iets wat Michel Wuyts niet weet.)

 

VOORSTEL VAN DE WEEK

Als we nu eens de toeschouwersaantallen van de laatste drie seizoenen zouden vermenigvuldigen met de gemiddelde Body Mass Index van alle spelers van de laatste drie seizoenen en dat delen door de vermenigvuldiging van het aantal rode kaarten in de laatste drie seizoenen met het aantal gele kaarten in de laatste drie seizoenen, en dat resultaat vervolgens zouden vermenigvuldigen met een coëfficiënt dat wordt bepaald door de verhouding tussen het aantal gescoorde doelpunten in de laatste drie seizoenen en het aantal geïncasseerde doelpunten in de laatste drie seizoenen, zou dat niet véél eenvoudiger zijn?

 

GOED NIEUWS VAN DE WEEK

Er komt een film over Eddy the Eagle.

Ik weet het nog goed: ik was achtentwintig – jawel, de onbekommerdheid zelve – en zat glunderend naar het tv-scherm te kijken waarop een mollige mallerd met duimdikke brilglazen te zien was terwijl hij zich klaarmaakte om van een skischans te springen. Hij lachte vrolijk naar de camera en stak z’n duim op. Waarna hij voorzichtig van de schans af schuifelde en met een hupje tien meter ver kwam. Een olympische prestatie. Mijn hart werd vervuld door een warme gloed en goedkeurend nam ik nog een biertje.

Hij kon het een béétje, Michael Edwards – net iets beter dan u en ik. Hij was de schansspringendste Engelsman en in die hoedanigheid bevond hij zich op de Winterspelen, alwaar hij deed wat de natie van hem verlangde: zijn uiterste best. Net zoals Eric Moussambani op de Zomerspelen in Sydney namens Equatoriaal Guinea tijdens de honderd meter vrije slag briljant niet verdronk. Eddy en Eric: toppertjes.

Je kunt het niet eens falen noemen. Integendeel: het is slagen. Want het is ondanks alles.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

