Skip to content

Column 409

October 15, 2011

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Ik ben er pas woensdag achtergekomen dat het dinsdag Nationale Complimentendag was.

Zo gaat dat nu eenmaal, als je geen complimenten krijgt. Ik weet het, ’t is intriest, maar ik heb me er bij neergelegd: mensen geven mij geen complimenten. Volgens mij zijn ze bang. Of – het valt niet uit te sluiten – volstrekt ongeïnteresseerd. Let wel, soms zegt iemand tegen me ‘Wat zit je haar leuk!’, maar steevast moet ik hem vervolgens 28 euro betalen, dus dat telt niet mee. Het wezenlijke van het compliment ligt in de belangeloosheid. 

U zult opwerpen: complimenten krijgen, allemaal goed en wel, maar daar gaat het niet om, op Nationale Complimentendag – het gaat om complimenten géven. Welnu, in alle bescheidenheid kan ik u zeggen: ik doe niet anders. Het hele jaar door. Ik feliciteer mensen met hun wijnkeuze, prijs ze om hun kookkunst, loof ze voor hun gastvrijheid. Uitgeput ben ik telkenmale, van het complimenten geven, na een avond slempen op andermans kosten. 

Maar dinsdag was ik nergens gevraagd.

 

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Kenny Dehaes heeft, zeer in tegenstelling tot wat ik vorige week had aangekondigd, de zegebloemen in de GP Samyn niét weggeplukt. 

Dat valt me eerlijk gezegd dik tegen van hem. Hij had tevoren dermate enthousiast getwitterd dat hij messcherp stond (‘Net terug van @kine8 en nu bij @FredjePenne en dan klaar voor woensdag, Le Samyn! Laat maar komen’), dat ik van zijn kansen geheel overtuigd was geraakt: hier sprak – zoveel was duidelijk – een renner met goede benen; hij zou er, met peper in zijn gat, een snok aan geven die als een gesel Gods het peloton uiteen zou rijten en hij zou op het einde nog genoeg cartouchen overhouden om na zijn huldiging louter ter vermaak van zijn trouwste supporters (184 leden plus mijzelve) een vuurwerk aan te richten waarbij vergeleken dat van Enschede een miezerig rotje zou lijken.

Mooi niet, dus. Die vijftig euro die ik dinsdagavond in mijn overvolle stamkroeg Het Uitgevonden Wiel triomfantelijk grijnzend aan penningmeester Johan ‘Museeuw’ Deprul heb overhandigd terwijl ik uitdagend ‘Die pot is de mijne, jongens!’ uitstiet – wat mij op een daverend hoongelach kwam te staan dat ik slechts kon doen verstommen door terstond een rondje op Kenny te geven (à 48  euro) –, welnu, dié vijftig euro had ik beter aan de vluchtelingen in Libië geschonken.

Kenny heeft mijn lot in handen: óf hij wint Putte-Kapellen, óf ik moet op zoek een andere stamkroeg.

 

TIP VAN DE WEEK

Stel: u staat met mij in een tapperij waarvan ik overweeg er mijn nieuwe stamkroeg van te maken en ik verveel u stierlijk doch u bent te fijngevoelig om ‘fuck off!’ te zeggen en vraagt zich gaandeweg almaar wanhopiger af hoe u van mij af kunt komen. Dan is mijn tip: zeg gewoon ‘Ha, kijk, carnavalisten!’ – ik duik meteen weg en verlaat ijlings het pand.

Als ik moet kiezen tussen een avondje met carnavalisten en een avondje met John Galliano, dan weet ik het wel. Oké, Galliano heeft gezegd dat hij van Hitler houdt en dat de Joden er maar beter niet hadden kunnen zijn, maar hij verstopt zich tenminste niet achter een masker – hij komt er voor uit dat zijn verstand in zijn hol zit. Carnavalisten niet. Die vluchten in de vermomming. Ze tooien zich met de toga der lompheid, schminken zich een smoel, zuipen zich een alibi. En terwijl ze elders zijn zingen ze liedjes over een vrouw die vermoord te pletter viel.

Ooit was carnaval broodnodig. Nu is het lelijke luxe. 

 

VOORSPELLING VAN DE WEEK

Wouter Beke zal dat goed doen. 

U moet rekenen: hij is van Leopoldsburg. Weet u wie in Leopoldsburg een ster heeft op de aldaar legendarische ‘Walk of Fame’? Tennislegende Filip Dewulf, judolegende Ingrid Berghmans, tv-legende Marcel Vanthilt, lachende legende Walter Grootaers, filmlegende Dominique Deruddere, literatuurlegende J.M.H. Berckmans en Pukkelpaus Chokri Mahassine. 

Wouter Beke nog niet. 

We zitten gebeiteld.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

