Skip to content

Column 410

October 15, 2011

VOORSPELLING VAN DE WEEK

Mbark Boussoufa zal het niet maken, daar in Dagestan.

Dat beweer ik niet zelf, dat beweert een absolute kenner. Jef Vanprul* volgt het Russisch voetbal al dertig jaar op de voet, heeft er tot in de hoogste kringen contacten en wordt regelmatig door Europese topclubs ingehuurd voor advies, begeleiding en afhandeling van transfers. Ik had hem deze week aan de lijn.

– Meneer Vanprul, ik zal maar met de deur in huis vallen: zal Mbark Boussoufa het maken, daar in Dagestan?

– Neen.

– U klinkt wel heel categoriek.

– Dank u.

– Ik, eh, wat ik eigenlijk bedoelde, meneer Vanprul, is: hoe komt het dat u zo zeker van uw zaak bent?

– Ervaring, mijn beste. Ervaring, en Het Oog.

– Het Oog?

– Inderdaad, Het Oog. Sommigen hebben het, anderen niet. Dat noemen wij in het vak ‘knoeiers’. Ze kijken wel, maar zien het niet.

– Wàt zien ze niet, meneer Vanprul?

– Hoe zo’n Boussoufa loopt, bijvoorbeeld. Let wel: ik bedoel niet tijdens de match. Nee, het gaat erom te zien hoe zo’n Boussoufa naar de bakker loopt. Of naar de slager, dat mag ook. Sléépt hij? Of zit er een hupje in? Dat soort dingen. Plus: Russen houden niet van Zweefduikjes of Wapperhandjes of Sukkeldrafjes. Nee, als ze dat zien, slààn ze erop. ’t Zijn nu eenmaal gevoelige zielen. 

– Dus, meneer Vanprul?

– In de woorden van de befaamde Russische schrijver Pisatjel: ‘De roebel is een grillige minnaar.’

 

*schuilnaam. Mijn informant verkoos anoniem te getuigen. Hij is niet gek.

 

KENNY VAN DE WEEK

Hoewel de u ondertussen ongetwijfeld al aardig vertrouwde Kenny Dehaes het verre van onaardig deed, woensdag in de kermiskoers in Wanzele – hij werd dapper dertiende –, gaat de ‘Kenny van de week’-wisselbeker thans geheel terecht naar Kenny Belaey. Niet zozeer omdat de meervoudige wereldkampioen trialbiking bloedstollende evenwichtsoefeningen op de rand van een duizend meter hoge berg heeft gedaan, doch veeleer omdat de berg in kwestie de Tafelberg is en ik daar ooit heb gestaan (maar niet wiebelend op een wankel rotsje, o nee! Ik heb namelijk enorme hoogtevrees – ik durf zelfs niet eens uit de hoogte doen.)

De Tafelberg. Daar stond ik dan. Eindelijk. Eindelijk was mijn queeste voltooid. Na de Kemmelberg en de Hoge Blekker had ik eindelijk Mijn Mythische Drie bedwongen. Ik huiverde van genot en liet dit historisch moment even bezinken. Het zonnetje scheen Afrikaans mild, het windje woei snedig, en van onderen uit steeg een onbestemde stilte op, een stilte waarin de galm van de stad en het druisen van de zee onhoorbaar versmolten. Wazig staarde ik de baai in, alwaar in een zachtjes walsende glinstering de doffe vlek Robbeneiland dobberde. 

Ontroering. Ik kan het niet anders noemen, het gevoel dat mij midscheeps in de maag trof, toen ik er enkele uren later voet aan wal zette. Om mij heen spoedden mensen zich her- en derwaarts, zelve bleef ik een enkel ogenblik staan en overschouwde de totale troosteloosheid van deze eeuwenoude gevangenis. Het barre niets in een immer ijskoude oceaan vol witte haaien. En in de verte: de bruisende stad, de zindering van kleuren, de wellustige vrijheid, ongrijpbaar.

Jaren had hij er vastgezeten, onze gids. Nu vertelde hij, vrijwel tandenloos in bouwvallig Engels, verhalen. Waargebeurde verhalen. Over wanhoop en volharding, over geloof en de dood. En aldoor bleef ik hem aanstaren, in een vergeefse poging om ook maar een duizendste te begrijpen van de waardigheid waarmee hij vertelde en van de kracht waardoor het nummer weer mens was geworden, weer man, weer vader, weer vrij. Ik staarde hem aan en boog diep, kleiner dan ooit.

Kortom: dank u, Kenny Belaey.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

