Skip to content

Column 411

October 15, 2011

VOORSTEL VAN DE WEEK

Een vaste stek – en dito vergoeding – voor Ad van den Berg in ‘Goedele op dinsdag’. 

Dan kan hij volgende week alvast enige toelichting verschaffen bij het nieuws dat het naar verluidt grootste online pedo-netwerk ooit is opgerold, met in ruim dertig landen 670 verdachten waarvan er tot dusver 184 zijn opgepakt, en met een tussenstand van 230 slachtoffertjes. Tevens kan hij dan wat duiding geven bij het nieuws dat de in Amsterdamse crèches opererende pedoseksueel Robert Mikelsons minstens 85 baby’s heeft verkracht.

Ja, een eigen rubriekje lijkt me wel het minste. Telkenmale aan te kondigen met een galmende intro, en wel in dier voege: ‘U vindt dit vreselijk? U vindt dit gruwelijk? U vindt dit walgelijk, nog erger dan erg? Luisterrr en leerrr, hierrr is Aaaad van den Berrrg!’ (Close-up van Ad. Twee seconden. Close-up van Goedele. Zes seconden. Priemende blik, neusgaten wijd, een strenge streep lippen. Ademloos kijkt Vlaanderen toe.) 

Ik heb hem door de jaren heen wel vaker op tv gezien. In achtbare Nederlandse nieuwsprogramma’s. Nu eens in zijn hoedanigheid van medeoprichter van de Partij voor Naastenliefde, Vrijheid en Diversiteit, dan weer als voorzitter van de vereniging ‘Martijn’. Hij heeft maar één verhaal. Een verhaal dat je niet wil horen. Maar het is niet omdat je je oren dichtstopt dat het verhaal niet wordt verteld. En je weet maar nooit dat je er plots in voorkomt.

 

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Mijn kleren zullen na 30 juni nooit meer lekker naar sigaretten ruiken. 

En mijn haar al evenmin. Wat zal ik het missen, dat heerlijke laagje nicotinoïde vettigheid waarmee ik al decennia lang mijn hoofdkussen parfumeer! Echt waar: sinds dinsdag laat ik mijn haar zo snel mogelijk groeien en ga ik zo veel mogelijk in mijn stamkroeg zitten, bij voorkeur op de drukste momenten, in de wellicht ijdele hoop aldus een levenslange voorraad stankwalm te vergaren.

Nu, buiten roken heeft ook zo z’n voordelen: je bent tenminste af van het gezaag van mensen die het ongepast vinden dat je buiten een sigaretje gaat roken en dat het daar gezellig is.

 

VERSCHIJNING VAN DE WEEK

Die van Johan Cruijff op de Nederlandse televisie.

Wij zijn van die hele Cruijff natuurlijk lang niet onder de indruk – wij hebben Scifo –, maar bij onze noorderburen daalt dan steevast een gewijde stilte over de natie heen: ssst, Johan Spreekt! Overal te lande schuift men wat dichter bij de buis, neemt Koos snel een neut, schraapt Mien d’r keel en stopt Jaapje plots met grienen. Het is zover. Vanuit zijn oneindige goedheid en onmetelijke wijsheid zal zo meteen Johan Cruijff tot ons spreken. En wij zullen Zijn woord aanhoren en vervuld geraken.

Bijna een halve ‘De Wereld Draait Door’ kreeg hij, en een hele ‘Holland Sport’ – live, natuurlijk. Inclusief gibberende primetime-presentatoren: de haarboswuivende Amsterdammer Matthijs van Nieuwkerk gloeide aldoor als een kereltje dat net z’n eerste tong had gedraaid, de geheel uit Rotterdam en staaldraad opgetrokken Wilfried de Jong glom alsof hij net had vernomen dat het dan tóch nog wat wordt, met Feyenoord. Jongens in mannenvel.

Johan Cruijff bleef al die tijd – het zal u niet verbazen – geheel zichzelve. Elegant dribbelde hij om de hem toegeworpen bloemetjes heen, handig plaatste hij zijn praatje, schier achteloos ontweek hij de timide tackles. Immers, net daarin ligt de grootsheid: dat men ze klein kan laten lijken.

 

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Ik heb deze week heel even gedacht aan de 217.000 mensen die een jaar geleden in één klap om het leven zijn gekomen nadat een aardbeving Haïti had opengereten. 

En zie: heel even dacht ik niet meer aan Japan.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

