Skip to content

Column 412

October 15, 2011

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Elizabeth Taylor was een lekker wijf.

Tot die slotsom kwam het gezelschap waarin ik mij donderdagavond bevond en dat mag een geruststelling heten, want even tevoren was er nog hevig heen en weer gediscussieerd over Moammar (Mouammar, Muammar, Mu’ammar) Kadhafi (Kaddafi, Khaddafi, Khadaffi, Gaddafi, Gadaffi, Qadhafi, Qaddafi – zegt ù het maar, want uit al die krullen geraakt geen mens wijs; waarom kunnen die Arabieren niet gewoon netjes leren schrijven?). 

De enen in het gezelschap wezen er fijntjes op dat de heer Kadhafi een soortement van stamhoofd was dat ooit met een staatsgreep aan de macht was gekomen en sindsdien geheel naar eigen inzicht her en der mensen dan wel vliegtuigen liet ontploffen, de anderen vroegen zich hoofdschuddend hardop af welke duistere krachten er aan het werk waren waardoor een staatshoofd dat enkele maanden geleden nog vrolijk mocht poseren naast de grootste Europese leiders plots werd uitgeroepen tot een gewetenloze schurk van olympisch allooi – een internationale samenzwering, dat was het, meneer. 

Onder deze anderen bevond zich een muur van een man, met schouders zo breed als de Schelde bij Vlissingen en handen als graafwerktuigen, waarmee hij op gargantueske wijze vingerhoedjes bier in zijn mond goot. Ruim twee meter machtsmens uit Servië – en christen, bovendien. Kortom: een vurig type. Almaar meer wond hij zich op over kwestieuze internationale samenzwering, met almaar weidsere gebaren en almaar luidere stemme. Plots zag ik in een visioen hoe hij tijdens zijn molenwiekend betoog geheel onbedoeld iemand van het gezelschap een fatale klap zou geven. Ik besloot in te grijpen.

“Maar Alex”, zei ik omdat hij zo heet, “wat vind jij eigenlijk van Elizabeth Taylor?”

“Elizabeth Taylor?” Hij keek me even beduusd aan. Maar meteen streek een verzaligde glimlach op zijn gelaat neer. “Jaaa, dàt was een lekker wijf!”, verzuchtte hij vrolijk met licht Servische tongval. Een zienswijze waarbij het hele gezelschap zich opgelucht aansloot. Waarna iemand zich afvroeg welk liedje Michael Jackson op haar begrafenis zou zingen en het nog bijzonder laat is geworden.

 

SEKSUEEL VAN DE WEEK

De bromoseksueel. Hij beleeft beleeft bromances, een samentrekking van brother en romance. Dat uit zich onder meer in het elkaar begroeten met een kus. Ziedaar wat trendwatchers hebben bekoekeloerd. 

Zou ù een bromoseksueel willen zijn? Ik alvast niet – daarvoor is het een veel te lelijk woord. Doch helaas: ik ben er een. Op regelmatige basis geef ik mannen een kus. Of zij mij, daarover kan je discussiëren (maar misschien best niet met een zeer grote christenman uit Servië). Wij ontmoeten elkaar en bieden elkaar onze wang aan, waarbij wij met licht getuite lippen een smakgeluidje maken. Het is toegestaan om daarbij, onder het formuleren van een warm welkomstwoord, de andere enkele klapjes op de schouder te geven. Vervolgens wordt er iets gedronken.

Wij hebben deze aandoening lange jaren geleden opgelopen tijdens een kortstondig verblijf in Wallonië. Veel mannen daar zijn nu eenmaal van zuiderse geaardheid en voor je het weet, heb je ’t zitten: ze kussen je. Je schrikt je een alpinopetje. De tweede keer is nóg enger, want nu moet je zelf initiatief nemen. De derde keer is de duizendste keer.

Wat ik me afvraag: hoe heten vrouwen die elkaar kussen?

 

SEIZOEN VAN DE WEEK

De lente – dat kan geen toeval zijn.

Met bijna onwelvoeglijk veel genoegen heb ik deze week om mij heen gekeken. Blij met een blote kuit. En heerlijke hemels, barstenvol blauw, glunderend op een wolkje. Net als ik. 

Jij ook, zeer grote christenman uit Servië?

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

