Skip to content

Column 413

October 15, 2011

GILLENDE MEISJES VAN DE WEEK

Na een urenlange verhitte discussie – inclusief krachttermen en vervaarlijk priemende vingers – onder de anders altijd zo achtenswaardige en eensgezinde juryleden: de gillende meisjes van Justin Bieber. 

Ik ben zeer blij dat ik nooit een gillend meisje ben geweest. Ik zou er horendol van zijn geworden – geen heksiger helleveeg dan Hysteria, de patrones der prille baarmoedertjes. Nee, geef mij maar het sombere knaapje dat ik was. Daar kon ik wat mee. Begrijpend dat ik niet begreep keek ik toe. 

Ik keek toe en zag meisjes die gilden. Ze gilden voor Elvis en Cliff en John en Paul. Ze gilden en huilden en staken verlangend hun meisjesarmen uit, teneinde zo dicht mogelijk bij Elvis en Cliff en John en Paul te geraken – en wie weet hen heel even aan te raken, al was het al baarmoedertjesheerlijk hen heel even te zién. 

Wij sombere knaapjes, wij wilden Elvis en Cliff en John en Paul niet zien. Wij wilden Elvis en Cliff en John en Paul zijn. Meer niet.

 

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Het zal me leren.

Waarlijk, met een wrange glimlach om de lippen heb ik woensdag kennis genomen van het prachtartikel dat toen op pagina elf van deze krant prijkte onder de wervende titel ‘Het ABC van de grote kuis’ – had ik het maar negen dagen eerder gelezen. 

U moet rekenen: hier ten huize heerst stiptheid. Derhalve begint de lenteschoonmaak van zodra het lente is. Dat was dit jaar op 21 maart om 00:21 uur. 

Het aftellen was begonnen om 00:01 uur. Nog even gratis gezellig twintig minuutjes winter meepikken, en dan hop, fluks de lente in – hoeveel mooier kan het worden? In het hele huis zinderde een anticiperend genoegen, somtijds overslaand in anticiperend genot. Ik vergat zowaar een sigaret te roken. Geil keek ik de stofzuiger aan. 

Om 00:22 uur kieperde ik een volle emmer Zeer Geheim Mengsel over de vloer uit en begon als een bezetene te schrobben. Om 00:23 uur was de vloer om zeep. Het Zeer Geheim Mengsel – naar een onfeilbaar recept dat een oudtante langs betovergrootvaderszijde me op de begrafenis van haar moeder in het oor had gefluisterd daar zij in de waan verkeerde dat ik thans de laatste telg van ons gezegend geslacht was –, welnu, dàt mengsel had in de vloer voren gevreten waarin je gemakkelijk een half pond radijszaad kwijt kon. 

Verdomme, ik had moeten wachten, vloekte ik met al iets minder anticiperend genoegen. Ik had moeten wachten tot woensdag 30 maart om 5:45 uur. Dan had ik de krant in de bus horen vallen, mij de gang in gerept, het prachtartikel getiteld ‘Het ABC van de grote kuis’ in één ruk ademloos doorgelezen en mij om 5:59 uur op een lenteschoonmaak gestort waarvan de resultaten dermate schitterend zouden zijn geweest dat zij in de annalen van ons gezegend geslacht probleemloos dat kutrecept van die ouwe tang zouden hebben verdrongen. 

Nu sta ik hier, verbijsterd starend naar de Grand Canyon aan mijn voeten.

 

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Ik zou weleens willen weten wat prins Laurent vindt van asociaal ritsen.

 

RONDE VAN DE WEEK

Die van Vlaanderen – sorry, Kenny Dehaes.

Kenny heeft de Ronde van Catalonië gereden. Dat valt te betreuren. Zeker, Kenny heeft het niet onaardig gedaan, daar in die dynamische Euroregio – hij werd respectievelijk 167ste, 34ste, 162ste, 15de, 9de, 8ste en 3de –, maar laat ons eerlijk zijn: ’t is en blijft knoeiwerk. Er is maar één Ronde, in deze lenteschoonmaaktijden, en dat is die van Vlaanderen. Kenny weet dat: hij heeft ‘m ooit gewonnen – wie herinnert zich niet zijn glorieuze triomf in 2005, bij de beloften?

Kenny staat niet eens op de deelnemerslijst. Je ben bedànkt, Philippe Gilbert.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

