Skip to content

Column 419

October 15, 2011

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Rare jongens, die Jamaicanen.

Neem bijvoorbeeld de woorden ‘yeah, mon’. Ten eerste moet je dat uitspreken als ‘ja, man’ en ten tweede betekent het niet ‘ja, man’ maar ‘goeiedag’ – ook tegen een vrouw. Tja. Of neem de zinsnede ‘No Woman, No Cry’. Nee, dat betekent niet ‘Zonder wijven geen gebleit’. Dat zou te simpel zijn. Het betekent ‘Ach vrouwlief, ween nu toch niet’. 

Het heeft even geduurd eer ik daar achter kwam. Ik was vijftien toen ik de zinsnede ‘No Woman, No Cry’ voor het eerst hoorde en in die tijd was je op je vijftiende doorgaans twaalf en was je Engels dus slechts gebroebel. Je Frans, daarentegen, dat was al goed genoeg om teksten van pakweg Georges Brassens te doorgronden – al gesteld dat je daar zin in had. Maar dat warm gewauwel van Bob Marley, dat was nog Chinees. Pas op mijn achttiende vernam ik de ware toedracht, uit de mond van een constant stonede veertiger met een klein schurftig hondje in een krocht in een steegje in een studentenstad. Het gerucht ging dat hij iets had gestudeerd en daar voorts schijt aan had. Waarvan hij leefde, was mij – en wellicht ook hem – niet geheel duidelijk. (Dat was natuurlijk een  kleinburgerlijke gedachte, een verderfelijke erfenis, een oude beknellende huid die ik nog van mij diende af te gooien.) Hij liet z’n hondje op z’n been rijden en moedigde dan steevast het amechtig wippende diertje aldoor aan. Dat vond ik wel een beetje vreemd. Wat zou Gaia daarvan denken, zo vroeg ik mij af – wat des te opmerkelijker was als je nagaat dat Gaia pas vijftien jaar later werd opgericht. Mààr: ik was blij dat ik het wist. En het warm gewauwel van Bob Marley werd almaar warmer.

Nog altijd is het een vuurtje. Zomer, winter, middag of nacht, het maakt niet uit. Bob geeft vaak van jetje. En terecht. Ik zeg altijd: ‘Reggae, we staan er te weinig bij stil – ook al omdat dat verdomd moeilijk is. Ik heb weleens standbeelden zien dansen op reggae. Op een warme wei in een warme maand en de maan blonk helder en iedereen was lief en niemand leed dorst en er was geen wereld daarbuiten.’ Daarna zwijg ik en dans ik verder. 

Het was deze week dertig jaar geleden dat Bob de joint aan Maarten gaf. (Die ‘m in z’n eentje oprookte, denk ik, want wat je aan Maarten geeft zie je niet meer terug.) Er zijn weinig dode muzikanten die zo springlevend zijn.

 

AFSCHEID VAN DE WEEK

Dat van Vera Dua. (Een prachtnaam is dat. Als ik een vrouw was, dan wist ik het wel. Zeker als ik een vrouw was die Jarmilla Vanprul heet.)

Vera Dua stapt uit de politiek. Het nieuws viel me als een lauwe dweil in de nek. Al moet ik bekennen dat ik eerst heel even dacht: hoezo, zat ze er dan nog ín? Maar reeds een tel later bevond ik mij alweer in 1999 en stapte Vera Dua in mijn leven: ze werd minister van Landbouw en Leefmilieu. Omdat ik in die tijd met beide departementen zijdelings te maken had – ook toen al at en ademde ik – en omdat ik haar niet op volstrekte onzin kon betrappen, vatte ik voor Vera Dua zelfs een lichte vorm van sympathie op. Ziedaar een mens, stelde ik niet geheel ontevreden vast. Een mens met veelal pretlichtjes in de ogen. Geen spatje spot, louter veerkracht. Veerkracht en vertrouwen. Je vergat zowaar dat ze van Agalev was. (Later werd ze van Groen!. Dat vond ik een zwaktebod. Vertrouw nooit iets met een uitroepteken – behalve de kreet ‘Biertjes!’) 

Vera Dua was nog gemeenteraadslid in Gent. Nu gaat ze iets doen aan de universiteit aldaar. De doctor in de Landbouwwetenschappen wordt onbezoldigd consulente. Met haar verdwijnt een wervelend deeltje van dat merkwaardige momentum toen paars-groen als een goddelijke wind over het lamme land woei en de vaart der verenigde volkeren plots onstuitbaar leek. Maar haar mooie naam, die blijft wél bestaan.

 

P.S. VAN DE WEEK

Ook de mooie naam Wouter Weylandt blijft bestaan.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

