Skip to content

Column 424

October 15, 2011

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Ik ben vijf op zes Vlamingen.

Immers, wat las ik donderdag in deze krant? Eén op zes Vlamingen jogt, zo blijkt uit onderzoek van de Leuvense universiteit.

Heel lang geleden – dat zullen de trouwe lezers van deze column zich natuurlijk herinneren alsof het gisteren was – heb ik het een tijdje gedaan, joggen. En daar schaam ik me niet voor. Maar ik ben wel nog iedere dag blij dat ik die donkere periode heb overleefd.

Joggen is enorm verslavend. Het duurt even voor het spul begint te werken, maar na pakweg twee maanden is er geen weg terug: je moet en je zàl je kick krijgen. Dat ene zaligmakende moment waarop je je plots niet meer bewust bent van het feit dat je loopt. Die benen en voeten onder je, dat zijn de jouwe niet. Ze zien er wel uit als de jouwe, maar ’t is een ander die ermee loopt, ’t is een ander die het zware werk levert – met zíjn longen, met zíjn hart. Jij, jij bent louter glimlach, louter endorfine.

Je haalt ze er zó uit, de junkies. Ze eten halve appels en drinken alleen preventief. Denken in schema’s, dromen van tijden. Ratelen over schoeisel. Murmelen hologig.

Hoe ik van het joggen ben afgeraakt? Door de liefde, tiens.

 

DANKWOORD VAN DE WEEK

Aan Yves Leterme: hartelijk dank, federale regeringsleider!

Waarlijk, de premier heeft me voor erger behoed. Ik stond, na vele jaren wikken en wegen, namelijk op het punt om twitteraar te worden. Eindelijk die wereld binnen te stappen waarin gevolgd worden belangrijker is dan volgen! Waarin toeschouwers spelers worden! Waarin de dikte van je duim dodelijk kan zijn!

Wat mij aan de hele kwestie nog het meest verdroot, was het Nederlands van de premier. ‘Missch klopt het dan niet. Maar dat vertel je me zondagav he ? Werkte je bij Adecco ? / Als ik teveel vraag, zeg maar. Wil je nt stalken…’ Hoe lelijk is dàt? Wat is er mis met een beetje schoonheid? Met een keurige, lekkerlopende volzin? Die mens heeft verdorie zes jaar lang Latijn-Grieks gevolgd. De enige studierichting ter wereld waarin men zes jaar lang liefdevol wordt opgeleid in het streven naar die ene, ultieme, opperste ontroering: de schoonheid ener zin.

Misschien wou de premier modern zijn. Dat komt namelijk wel vaker voor, bij vijftigers. Dat ze denken: ik moet mee zijn. Ik moet smartphonen, iPadden, twitteren. Ik moet Missch’en, zondagav’en, he’en. Zo blijf ik jong. Ondernemend, krachtdadig, alert. Helemaal het heertje.

Ach wat. Mee zijn is een staat van genade. Je kunt het niet wórden.

 

LAND VAN DE WEEK

Ik had eerst gedacht aan België – we hebben die vuile communisten daar toch maar mooi in de pan gehakt, in 1986 –, maar helaas is onze kredietwaardigheid niet gedaald, zodat het land van de week geheel verdiend Griekenland is. Proficiat, Grieken!

Wat moeten we er toch van denken, van die hele historie? Het minst kredietwaardige land ter wereld – in de Democratische Republiek Congo haalt men opgelucht adem – maakt deel uit van onze muntunie en moeten wij die peilloze putten nu met z’n allen tevergeefs proberen te vullen of moeten we de reddingslijn van die zuiderse knakkers maar meteen doorsnijden en ze laten verzuipen in die reusachtige oceaan vol niks? En vooral: zou de Metaxa dan volgend jaar bespottelijk veel goedkoper zijn, daar bij de dikke Stelios op het strand van Agia Triada? Stelios, noch eine Flasche!

Maar toch ook een heel klein beetje: het is walgelijk schandelijk wraakroepend dat de daders ermee wegkomen.

 

VRAAG VAN DE WEEK

Waarom had de befaamde actieheld Romelu Lukaku (2,15 meter, 145 kilogram) vorig weekend bescherming van twee bodyguards mèt – bweurk – oortjes nodig toen hij in Wommelgem (zijn Jaarmarkt, zijn Kleine Bloemenstoet) handtekeningen ging uitdelen aan kinderen als twijgjes?

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

