Skip to content

Column 355

October 16, 2011

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Een mens kan zich vergissen.

Schreef ik vorige week nog hoogst zorgelijk dat de Sint vanwege de Mexicaanse griep misschien niet naar ons land zou durven komen, dan bewees de goedheilig man maandag reeds de belachelijkheid mijner veronderstelling door eenvoudigweg monter op te duiken in Wijnegem.

Te monter, vinden sommigen. Te monter, want: te vroeg. Sinterklaas hoort keurig zijn beurt af te wachten, tot Sint-Maarten aan de gezichtseinder is verdwenen – en die tabbaardknakker is pas woensdag aan het feest. Dat is zo afgesproken, net zoals is afgesproken dat de Kerstman in Rovaniemi blijft tot Sinterklaas weer naar Spanje is. 

Tegenwoordig tikt een kind van zeven ‘Rovaniemi’ in op Google en in 0,23 seconden heeft het circa 2.600.000 hits. Dan tikt het ‘kerstman’ in – of ‘Joulupukki’ als het een Fins kind betreft – en nog eens 0,23 seconden later heeft het circa 2.710 hits. Vertel ze wat, die kleine rakkers. Maak je maar een beetje belachelijk, met al die onzin over vliegende rendieren en naarstige elfen. Zo’n kind weet heus wel waar de Kerstman écht vandaan komt, hoor: uit Coca-Colië.

 

VRAAG VAN DE WEEK

Doet u het?

Ik niet. Ik ben niet zo tuk op naalden. En al zeker niet op de exemplaren die ze in je arm spiezen om je bloed afhandig te maken. Die vind ik zo schrikwekkend, dat ik nog liever bloed ophoest. ’t Is ook de reden waarom ik nooit aan de heroïne ben gegaan. Noem mij gerust een watje.

Dus nee, voor mij geen botox. Ook niet als er morgen een pilletje op de markt komt waarvan je voorhoofd vanzelf ontfronst. Ik kijk namelijk maar al te graag somber. ’t Is een van mijn favoriete gelaatsuitdrukkingen. Zorgelijk vind ik ook fijn, net als bedenkelijk. Let wel, dat is niet omdat ik somber bén. Dat is omdat ik er zo idioot uitzie als ik vrolijk kijk. Er bestaan foto’s waarop een spastische malloot met wanstaltig verwrongen gelaat mij al zijn tandvullingen toont, al zijn neushaar en de parasitaire wildgroei op het achterste van zijn tong. Die malloot ben ik. 

Acht op de tien bekende tv-gezichten doen het wél, zegt een kenner. En steeds meer gewone lieden ook. Een spuitje voor de buitenkant. Voor het vak. Voor het ego. Voor de fun.

Mij lijkt het de kortste weg naar schizofrenie en diepe, diepe depressies. Waarbij je – leg dat dan maar eens uit – niet eens meer somber kunt kijken.

 

MAN VAN DE WEEK

Herman Van Rompuy, poëet en staatsman.

Dat van die staatsman, daar kunnen we kort over zijn, want dat is slechts een detail in Het Groter Geheel Der Dingen. Zeker, het is verdienstelijk, en jawel, iémand moet het zijn, maar het is gerommel in de marge. Begeef u op een druilerige dag naar het parlement en aanschouw daar de schier eindeloze reeks gekonterfijte portretten van staatslieden: het doet u níks. Hooguit denkt u: wat kijkt die nors, die Auguste Beernaert. Of: toch een flinke dubbele kin, die Paul-Henri Spaak. Kan het u schelen dat die Beernaert tien jaar lang premier is geweest en de nobelprijs voor de vrede heeft gekregen. Of dat die Spaak de voorzitter was van de eerste Algemene Vergadering van de Verenigde Naties en vier jaar secretaris-generaal van de Navo is geweest. Dat zijn, zoals gezegd, details. Voetnoten voor fetisjisten.

Nee, waar het echt om gaat, dat is natuurlijk de poëet in de premier. Zoals hij afgelopen week dagelijks op de voorpagina van deze krant tekeer ging: dat was groots. Je voelde meteen: hier is een man aan het woord die met vakantie is. Een man die tijd heeft voor beschouwing. Ens ons vervolgens geheel vrijblijvend attent maakt op de kleine dingen in het leven. Het vallen van het blad. Het wolk-zijn van een wolk. De schaduw van het licht.

Kleine dingen zijn geen details. Het zijn kleine dingen.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

