Skip to content

Column 357

October 16, 2011

BRIEF VAN DE WEEK

(Vertrouwelijk)

 

Geachte heer Herman Van Rompuy,

 

Nog een geluk dat u tijdens de herfstvakantie enkele dagen verkwikkende rust aan zee hebt gevonden, want het zal nu wel gedaan zijn met die rust. Morgen nog even de verjaardag van uw broer meepikken, en straks misschien nog een paar dagjes rond de kerst, maar daarna bent u, wed ik, het haasje. Dan begint de gekkigheid. Ik kan me voorstellen dat u een dezer dagen eens met pakweg IOC-voorzitter Jacques Rogge belt. Gewoon, uit nieuwsgierigheid. Om te horen hoe dat gaat, zo’n leven. En voor een paar fitness-tips – dat wordt zeilen, vrees ik. En rugby.

Ik moet zeggen: ik heb er altijd in geloofd. Niet dat ik voor u gesuppórterd heb – u bent geen voetbalploeg –, maar van zodra ik de concurrentie had gezien, wist ik het: dat wordt Die Van Ons. U dus. Want – dit blijft vanzelfsprekend geheel tussen ons – die concurrentie stelde werkelijk niks voor. Dat is niet uw schuld, dat is uw verdienste – en ook weer niet. 

De kwestie is, geachte heer Van Rompuy, dat u nog verstandiger bent dan u eruit ziet – terwijl u niet eens probéért er verstandig uit te zien, integendeels zelfs. U kunt het gewoon niet helpen. ’t Is een aandoening. Een aangeboren kruis dat men in stilte torst – bij voorkeur in contemplatieve stilte. Men is zeer verstandig en probeert er voorts het beste van te maken.

Dat zal u wel lukken. Want dat is namelijk wat verstandige mensen doen: er het beste van maken. Slimme mensen niet. Die maken er het snelste van. Of het hoogste. Of het duurste. Slimme mensen kijken in een spiegel, verstandige mensen kijken uit het raam. En pennen vantijds enige versregels neer. Ik geef een willekeurig voorbeeld:

de wind ratelt langs

de presidentiële vlag

mijn hoofdhaar huivert

Maar het mag dus gerust ook iets anders zijn, geachte heer Van Rompuy. Doet u vooral uw zin. En vooral: blijf dat doen, dat neerpennen van versregels. Zeg nee tegen alles wat niet in een versregel gevat kan worden. Zeg daarentegen volmondig ja tegen hetgeen volgt. Ik wil van dit vertrouwelijk schrijven namelijk gebruik maken om uw bijzondere aandacht te vragen voor enkele dwingende kwesties. 

Neem nu de kwestie-Kompany. Kan ons land zonder hem? Zijn wij, in onze amechtige hoedanigheid van Rode Duivels, een zwerm vogels voor de kat indien wij de vijand tegemoet treden zonder Vincent de Vergeetachtige in onze rangen? De natie breekt er zich het hoofd over. Verhitte discussies aan de toog, in de fabriek en op kantoor – de economie valt stil. Wat denkt ù? 

En dan zijn er die doodgereden jongelui, geachte heer Van Rompuy. Hebt u zich ook zo mateloos geërgerd aan de rauwheid die de waarheid bleek? Dat er een doodrijder was die volgens zijn inzittende vrienden maar zes pinten op had? En dat geen van die vrienden de slachtoffers belangrijker vond dan de drank? Werd het u ook zo wee in de maag toen u enkele dagen later las dat er in ons landje jaarlijks zeshonderd chauffeurs onbestraft vluchtmisdrijf plegen? Moeten we dat soort lieden niet gewoon genadeloos te kijk zetten? Of toch minstens verplicht naar een optreden van Jacky Lafon sturen? Wat denkt u?

Nog ééntje, om het af te leren, geachte heer Van Rompuy: Jeanne Devos. Die onwaarschijnlijk onbaatzuchtige vrouw van de zusterlijke overtuiging, die al vijfenveertig jaar in India de onzichtbaren zichtbaar maakt, heeft uit handen van onze geliefde vorst het Grootkruis in de Kroonorde gekregen – dezelfde vereremerking die ook de befaamde gazelle Kim Gevaert en de olympische springveer Tia Hellebaut te beurt viel. Is dat om te lachen? Wat denkt u?

In afwachting van een ongetwijfeld opbeurend antwoord op al deze hoogst prangende vragen groet ik u,

 

Met herfstige moed,

 

 

Uw clandestiene correspondent

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

