Skip to content

Column 359

October 16, 2011

CITAAT VAN DE WEEK

“Je moet een crisis voorbereiden.”

Aldus sprak maandagavond in Terzake op krachtige wijze de heer Yves Leterme.

Even dacht ik dat de premier hiermee zijn ware satansgelaat had getoond en derhalve klaarblijkelijk slechts uit is op de totale Vernichtung onzer samenleving, doch dra bleek dat het hier een lapsus betrof en dat de heer Leterme eigenlijk bedoelde te zeggen dat hij met de hem kenmerkende nederige dienstbaarheid maatregelen had getroffen om de kwalijke gevolgen van de crisis het hoofd te bieden. Ik herademde.

Voorts deed hij het lang niet slecht, daar in Terzake, onze premier. Heel even meende ik zelfs een glimp van rustige vastheid te bespeuren – hij zweette geeneens, zelfs niet licht parelend bovenlipsgewijs. Meer dan eens slaagde hij erin om de kern van zijn boodschap in zijn antwoorden binnen te smokkelen en tussendoor slalomde hij behendig langs de venijnige vraagjes heen, als waren het slechts slappe tackles van Standard-spelers. En toen hij tot slot voor de zoveelste keer herhaalde dat hij nu eenmaal geen geld wil uitgeven dat er niet is, riep ik zelfs bijna ‘gij goede huisvader!’ naar mijn tv-scherm. Nog net op tijd nam ik een slokje van mijn Laphroaig Quarter Cask – in nood kent men zijn vrienden.

Ik wed dat Eddy, Lucien, Ramses, Ronny, André, Kim, Evy, Julien, Firmin, Wilfried, Jean-Luc en Marianne heel tevreden waren. Al zullen er wel een paar bij zijn die denken: ‘Maar ík had dat beter gekund.’

 

MAN VAN DE WEEK

De Mexicaanse kardinaal Javier Lozano Barragan, geboren op 26 januari 1933 en bij het ter perse gaan van deze krant nog niet overleden. (Mocht hij ondertussen wél de pijp aan Maarten hebben gegeven: God straft onmiddellijk, zeker?)

Tot voor zijn pensionering – goed een half jaar geleden – was deze eminente geestelijke het gerespecteerde opperhoofd van de Pauselijke Raad voor de Pastorale Zorg voor Zorgverlenenden. Geen kleine jongen dus. U en ik, wij zijn Pier en Pol en Jan. Wij modderen maar wat aan. Wij scharrelen met de kippen. Wij willen brood en spelen. En belazeren vantijds de kluit. Zo niet de heer Barragan. Hij zegt waar het op staat. En dat is: “Een homoseksueel of transseksueel gaat niet naar de hemel.” Baf.

De man heeft natuurlijk overschot van gelijk. De hemel is namelijk een privéclub – of dacht u dat de buitenwipper daar zomaar iederéén binnenlaat? Mooi niet. ‘Lidkaart’, gromt Sint-Pieter steevast als je aan de deur staat. En wie er geen kan tonen, die komt er niet in – leuke tieten of niet. Dat hebben die homo’s en transseksuelen dus geheel aan zichzelf te danken. Hadden ze bij leven en welzijn voor zichzelf maar een fijn doopfeest moeten regelen, in plaats van een stel leuke tieten of een te gekke zitbank van Amaretto DiGiorgio. 

Voorts wens ik de kardinaal in deze kersttijd van vrede en verzoening, namens alle mensen van goede wil, gloeiende aambeien toe.

 

AFSCHEID VAN DE WEEK

Dat van mijn favoriete eethuis.

Neen, het is niet ontploft of afgebroken of verzegeld of verhuisd. Het is veel erger: het is overgelaten. Weg, in één klap, dat heerlijke ritueel der begroeting. Weg, in één klap, die genereuze gemoedelijkheid. Weg, in één klap, dat kleine avontuur langs paadjes vol geuren en smaken en klanken en scherts. Wat rest, is het gat. Het gapende gat. (Wat, zo bedenk ik hier nu plots, de titel van een wel héél kinky Suske en Wiske-album zou kunnen zijn.)

De eerste keer at ik er met het meisje dat de moeder van mijn dochter zou worden. De laatste keer met de man die mijn vader is. Daartussen ligt een leven dat men nu plots geschiedenis noemt. Verbaasd leeft men voort.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

