Skip to content

Column 365

October 16, 2011

ONTDEKKING VAN DE WEEK

Ze bestaan dus wel degelijk: mensen die uit vrije wil in Brussel wonen.

Ze werden deze week in diverse media opgevoerd om te getuigen over hun leven in de hoofdstad. Of het werkelijk zo’n doffe ellende was. Of het misschien allemaal schromelijk overdreven was. Of het een beetje wende, dat beschimpt, overvallen en ineengeslagen worden. Ik las en aanhoorde hun verhalen en besefte weer eens: ik ben niet graag in Brussel.

Hooguit waag ik me er in groep in. Spiedend parkeren we de auto, spiedend houden we er flink de pas in, spiedend reppen we ons naar de zaal waar even later een vreemdsoortig gecoiffeerd manspersoon wild gesticulerend van jetje geeft temidden een orkaan van boem-paukenslag en gierende gitaren, de duivel nog aan toe! Waarna we ons spiedend huiswaarts spoeden. 

Ik ben namelijk een eenvoudige provinciejongen. Uit een eenvoudig provinciestadje. Waar de dingen overzichtelijk zijn. En de straten stil. Van lawaai word ik giftig, chaos maakt me ziek. Begraaf me in Brussel en ik sterf. Begraaf me in het provinciestadje en ik verrijs, keer op keer, veerkrachtiger dan ooit, gulzig happend in de traagheid van het leven, vadsige vampier. 

Brussel, dat neem je erbij – als een kater na een zuippartij. 

 

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Er komt geen einde aan de stroom gruwelijke beelden.

Nauwelijks was ik enigszins bekomen van de horror in Haïti en het drama in Luik, of reeds doken daar alweer afgrijselijke foto’s op: die van de kleine Destiny en die van de iets minder kleine Kim Clijsters met het kindje Jada.

Verbijsterd staarde ik naar het poppetje dat de sympathieke tenniskampioene moest voorstellen. Was, zo vroeg ik mij af, Kim Clijsters buiten mijn weten om plots door scheurbuik dan wel anorexia getroffen? Geen borsten, geen billen, geen armen, geen kont. Geen knieën, zelfs. En ellebogen al evenmin. Welk een gruwel!

Toen viel mijn oog op het kindje Jada. Een kreet van afschuw ontsteeg aan mijn borst. Dit was geen kindje meer, dit was een – ja, een wat? Iets doods, wellicht. Iets broos’, alvast. Iets dat zó zou knakken, als je er al te strak naar keek. Onthutst wendde ik de blik af en bladerde verdwaasd verder door de krant.

Helaas! Amper vier bladzijden verder stond ze daar: de kleine Destiny. In minijurk, op pumps. Schoudertje vooruit, handje op het billetje, blikje tussen engeltje en niks. 

Mij leek het studiemateriaal voor eerstejaarspedofielen.

 

AFSCHEID VAN DE WEEK

Dat van John McCallum, de geestelijke vader van Skippy the Bush Kangaroo. Hij is 91 geworden. Je moet het maar doen.

Ik heb dat altijd een redelijk belachelijk tv-programma gevonden. Al van toen ik zes was. Je kon me in die periode veel wijsmaken – Sinterklaas bestaat, papa weet alles, mama zal er altijd zijn en met minder dan acht op tien hoef je niet eens de moeite meer te doen om naar huis te komen –, maar niét dat die kangoeroe levens kon redden. Dat kon Flipper wél. (Van Lassie wist ik het niet zo zeker – dat was een meisje.) Maar een kàngoeroe? Ga weg. Kangoeroes huppen van hot naar her, vreten gras, en proberen ondertussen niet neergeschoten of doodgereden te worden. De sukkels.

Nee, mij hadden ze niet liggen, met hun onnozel beest. Hooguit keek ik om mijn broertje een plezier te doen, door de ondertitels voor te lezen. Broertjes verstaan namelijk geen Engels.

 

BEKENTENIS VAN DE WEEK

De Olympische Winterspelen beginnen pas volgend weekend en ik ben er nù al blij om.

Gelukkig voor u zal ik u weldra aan deze blijdschap deelachtig maken middels ontroerende verhalen over curling, rodelen, skeleton en de truien van Mart Smeets.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

