Skip to content

Column 369

October 16, 2011

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Daar is de zon.

Ik ben een eindje gaan wandelen, deze week. Zomaar nergens heen. Slechts gehuld in een zonnebril – zo voelde het althans aan.

Op zulke momenten is de zon op haar best: als het om haar licht gaat. Als blanke scheuten reiken we omhoog, onze kopjes achterna. Omdat we niet anders kunnen. Liggen bakken is een vrije keuze.

Het was niet drukker dan anders, in de stad – je moet je momenten kiezen. Het was er wel blijer. Ik zag gezichten, en halsjes, en hier en daar een been. De gezichten straalden, de halsjes reikten, het been glom van genot. Samen op weg naar de lente.

 

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Ik heb het nu wel een beetje gehad, met die Lukaku. 

En ik wed dat dat omgekeerd ook geldt. 

Wat gaan we doen als hij écht goed wordt? Hoeveel méér aandacht kun je besteden aan een jongen van zestien, zonder dat je hem knettergek maakt? Wie zestien is, heeft maar een klein zetje nodig – die hormonen knàllen door je kop. Daar kan geen vader tegenop.

Arme Lukaku. Hij zal nooit zestien zijn geweest.

 

MAN VAN DE WEEK

Peter Goossens. 

Hij was meteen in groten doen, de strakgecoiffeerde driesterrenchef, in de eerste afleveringen van ‘Mijn restaurant!’. Zoals hij z’n brilletje afnam om een knoeiwerkje van dichterbij te kunnen aanschouwen, vervolgens z’n brilletje weer opzette en er dan bovenuit naar de knoeier keek: meesterlijk. De knoeier verschrompelde ter plekke tot een hoopje slachtafval en dabberde bloederig de zaal uit. Waarna de heer Goossens schier achteloos een stuk bestek ter hand nam en het knoeiwerkje uit zijn lijden verloste. 

Ja, je maakt wat mee, in de catering-sector. Zo viel mijn oog deze week ook op een zeer dorstige cafébaas uit het Waasland die in ‘Komen eten’ om de haverklap meende op “een culinair orgasme” af te stevenen dan wel er zonet een te hebben beleefd, al dan niet mede dankzij een ingrediënt dat hij hardnekkig “charlotjes” bleef noemen. Hij keek daarbij alsof hij van wanten wist.

Ik zat aldoor tot de Heer te bidden dat zoiets walgelijks als “een culinair orgasme” mij ten eeuwigen dage bespaard zou blijven. 

 

VRAAG VAN DE WEEK

Voelt u zich jonger dan u bent?

Uit een Amerikaans universitair onderzoek bij 500 mensen tussen 50 en 74 blijkt dat men zich gemiddeld twaalf jaar jonger voelt dan men is en dat zulks een goede zaak is omdat men zo langer scherp van geest blijft.

Nu zijn u en ik natuurlijk nog làng geen vijftig – en mochten we dat wel zijn, dan zagen we er vanzelfsprekend nog làng geen vijftig uit –, maar ’t is wel een aardige denkoefening. Zit er ergens in jezelf een mannetje of vrouwtje dat veel jonger is dan je bent?

Helaas wel. Het is het mannetje dat zich nét iets te trendy kleedt als het naar een concert of festival gaat. Het is het vrouwtje dat zich op een trouwfeest met nét iets te veel feminiene overgave in een dansje van vroeger stort. Buikjes verdwenen, billen weer strak. Wervelend in de waan. Zoveel potsierlijkheid vergeven we onszelf wel. 

De kwestie is: hoe doé je dat, je zus of zo oud voelen? Ik heb geen idee. Hooguit heb ik een vage notie van het feit dat er al sinds mijn geboorte een oude negerin in mij schuilt. Doorgaans zit ze klaaglijk kleren te schrobben in een wastobbe, een enkele keer schommelt ze bij valavond zachtjes op de tonen van een droef lied dat ze, bijna fluisterend, voor zich uit zingt. De arme sloor.

Mijn lot ligt dus vast: ik zal niet langer scherp van geest blijven. Ik zal op steeds bouwvalliger wijze het bestaan doorstaan – tot dat ophoudt en enkelen zich rond mijn dode lichaam scharen terwijl de zon schijnt.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

