Skip to content

Column 371

October 16, 2011

BRIEF VAN DE WEEK

Geachte mevrouw Bianca Debaets,

 

Nooit gedacht dat ik u een briefje zou schrijven, maar een mens doet, mens zijnde, wel vaker gekke dingen – zo heb ik gisteren naar een technische uitleg over mijn gasketel staan luisteren alsof ik er iets van begreep, een hovaardigheid die me ongetwijfeld zuur zal opbreken als mijn huis straks ontploft. Ik hou u op de hoogte, zodat u tijdig kunt wegduiken.

Sinds deze week bent u, in uw hoedanigheid van CD&V-gemeenteraadslid, ook buiten de grenzen van Elsene bekend. U hebt zich namelijk – zoals het een goed oppositielid betaamt – landelijk druk gemaakt over de schabouwelijke Nederlandse vertaling van een officieel, in het Frans opgesteld document van het gemeentebestuur, waarin zinnen staan als ‘Dit aflevering blijft vooral een werktuig. Onze wens is dat dit werktuig u zal bevredigen.’

Nu kunnen we, in deze post-Goedeleliekense tijden, natuurlijk niets hebben tegen werktuigen die ons bevredigen – ik denk hierbij in het bijzonder aan niks –, maar uw verontwaardiging is terecht: taal verdient zorg en wie slordig is met taal verdient billenkoek, al dan niet met een werktuigje.

Ontbloot u dus maar de billen, geachte mevrouw Bianca Debaets, want wat lees ik in de perstekst die u – tot op uw website – hebt verspreid? ‘Burgemeester Decourty mag zich dan ook aan een interpellatie en snelcursus Nederlands verwachten op de volgende gemeenteraad.’

‘Zich verwachten aan’ is geen Nederlands. Het is letterlijk vertaald Frans. Het is lelijk, het is storend, het is luiheid. 

 

Met licht-neurotische groet,

 

Uw strenge meester

 

p.s.: Ik las op uw website ook dat u van opleiding bedrijfsvertaler bent. Bij gelegenheid verneem ik graag in welke talen.

 

VRAAG VAN DE WEEK

Kunt u zich dat voorstellen?

Het besparingsplan van de VRT houdt onder meer in dat we het vanaf 2011 – inderdaad, volgend jaar – moeten stellen zonder beelden van Wimbledon. Onze Meisjes en Mijn Favoriet Pittig Kereltje kunnen de graspot op. Te duur.

Laat ons dus maar hopen dat ze er niks van bakken. 

En in het andere geval kijken we, zoals altijd, op de BBC.

 

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Deze week bleek nog maar eens dat mensen massaal bereid zijn tot martelen. Acht op tien tv-quizzers dienden zonder morren weerloze mensen die een antwoord op een vraag niet wisten steeds zwaardere elektrische schokken toe – zelfs al kon de dood erop volgen.

Het experiment is een klassieker, maar deze keer wilden de psychologen specifiek nagaan hoe ver een mens wil gaan op tv. Lekker ver, dus.

Hoe verleidelijk is het niet om, bij het lezen van dergelijke berichten, telkens weer krachtig uit te roepen ‘Maar dat zou ík niet doen!’ en daarbij zelfverzekerd om je heen te kijken? Om jezelf te bezweren dat jij nobeler bent, moediger, beter. Een beter mens dan de anderen – in alle bescheidenheid, natuurlijk. Want net dàt is wat ons gaande houdt, aanspoort, voortdrijft: het nederige geloof in de eigen hoogwaardigheid.

Ik ben overigens niet zo dol op martelen. Al van jongsaf niet. Kikkers opblazen, kikkers koken, nee dank u. Ik vond het al eng genoeg om naar een opengesneden exemplaar te moeten kijken, terwijl de leraar een rukje aan een peesje gaf en zo een pootje deed bewegen. Heel even zag ik in gedachten hoe al de pootjes plots begonnen te bewegen, en dan het kopje, en daarna het lijfje en hoe al die bewegende deeltjes plots weer aaneen zouden floepen en de kikker fluks van de tafel zou springen, alwaar hij onder de even onverbiddelijke als feilloze hak der ongepoetste lerarenschoen tot prutmoes zou worden herleid. 

Wat ons meteen bij de logische slotvraag brengt: moeder, waarom martelen wij? Omdat we het kunnen. En kikkers niet.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

