Skip to content

Column 372

October 16, 2011

CITAAT VAN DE WEEK

“Ik was mij er toen onvoldoende van bewust dat het tegen de wet was.”

Aldus sprak deze week in het vermaarde tv-programma ‘Pauw en Witteman’ de Nederlandse kardinaal Ad Simonis, ten antwoord op de vraag waarom hij nooit aangifte heeft gedaan van de hem bekende gevallen van kindermisbruik door priesters en religieuzen.

U leest het goed: de kardinaal besefte “onvoldoende” dat kindermisbruik niet mag. Hij besefte het dus maar een beetje. Nét te weinig. Spijtig. Volgende keer beter.

Dat de man voor zijn hypocriete, schandalige en ronduit choquerende uitspraak niet ter plekke door God werd neergebliksemd, lijkt mij het beste bewijs van het feit dat Hij niet bestaat. 

 

OPROEP VAN DE WEEK

Doen!

Ja, leg die dan maar eens plat, die Ronde van Vlaanderen, waarde heer Johan Kesteloot. Eens kijken hoe lang het duurt eer u een pak rammel krijgt – ik wed dat renners en supporters mekaar verdringen om de eerste klap te mogen uitdelen.

U voelt zich in uw hoedanigheid van – zoals u het zelf omschrijft – Hoofdsignaalgever Vlaanderen Koninklijke Belgische Wielrijders Bond “erg beledigd” en bent “rood van woede” omdat cocommentator José De Cauwer woensdag tijdens de uitzending van Dwars door Vlaanderen erop wees dat er aan een verkeersremmer een seingever te weinig stond – met een flinke tuimelpartij tot gevolg. U eist excuses van De Cauwer, op straffe van een algemene boycot door de 586 seingevers die normaliter volgende week zondag zowat 250 gekken op een fiets zo veilig mogelijk tot in Meerbeke moeten helpen. U hebt een snor.

Wie is toch deze man, zo vroeg ik mij af, deze man die “rood van woede” wordt als hij iets hoort dat hem niet bevalt? 

Een snelle blik op de officiële website van de befaamde stemkunstenaar Garry Hagger leert mij dat u op vrijdag 24 oktober 2008 om 21.55 uur een verzoek aan de heer Hagger zelve hebt gericht: of hij zo goed wilde zijn om op 13 december van datzelfde jaar uw vader op te bellen en hem enige zoetgevooisde flarden van het prachtchanson ‘Het Mooiste Moment’ toe te schallen, voor zijn vijftigste huwelijksverjaardag.

Kortom, waarde heer Johan Kesteloot, u bent een goed mens. Stop dus met die patserige onzin en doe wat u graag doet: hoofdsignaalgever Vlaanderen Koninklijke Belgische Wielrijders Bond zijn. En scheer die snor af.

 

BEDRAG VAN DE WEEK

Honderd miljoen.

Zoveel heeft een platenmaatschappij destijds geïnvesteerd in de Belgische popgroep Hooverphonic. Dat zei Hooverphonic-opperhoofd Alex Callier maandagavond in TerZake. De man spreekt weliswaar de verraderlijke Sint-Niklase variant van het Nederlands, maar ik had hem wel degelijk goed begrepen: hónderd miljoen. Frank, mag ik hopen.

Nu, frank of euro, daar viel mijn argeloos bekje sowieso toch wel enigszins van open. Hoe hou je je hoofd helder, bedacht ik, als men je Wase deuntjes plots honderd miljoen waard vindt? Hoe moeilijk is het om nederig te blijven en niet te gaan geloven dat jij zélf honderd miljoen waard bent? Hoe moeilijk is het om niet te bezwijken onder de immense druk die met zo’n investering gepaard gaat? Hoe slaag je erin om daar niét aan te denken? O wat ben ik blij dat ik een zeer slechte componist ben met gelukkig nul gepubliceerde muziekjes!

Het aardige is – Callier vermeldde het schier achteloos, als een onbetekenend detail, in een Sint-Niklazerig bijzinnetje – dat de platenmaatschappij die honderd miljoen er natuurlijk ruimschoots heeft uitgehaald. Dat inspireerde mij meteen tot een waardeloos lied, getiteld ‘Het Allermooiste Moment’.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

