Skip to content

Column 374

October 16, 2011

CITAAT VAN DE WEEK

“Dat zal de hele look van onze motorfiets om zeep helpen.”

Aldus spraken deze week in deze krant de heren Bernard De Cuijper en Geert Van Gijseghem, geheel toevallig afkomstig uit Antwerpen, in een reactie op het nieuws dat de Europese nummerplaten voor motoren beduidend groter zijn dan de huidige Belgische.

Niet dat ik iets tegen esthetiek heb – dat zou lelijk zijn –, maar daar moest ik toch even smakelijk om lachen. Paniek in Harleyland! Daar hebben ze, wed ik, in Kirgizië en Thailand niet van terug. 

Je moet een beetje ijdel zijn, om met een motor te willen rijden. Een beetje ijdel en licht onzeker van jezelf. Kijk mij eens, schreeuwt het plaatje, als je op zo’n joekel van twintigduizend euro door een nietsvermoedend dorpje dendert dan wel bronstig ronkend halt houdt aan een trendy terrasje. Kijk mij eens! Eindelijk even belangrijk als een machine!

Mijn joekels kostten veel minder – geld uitgeven dat je niet hebt doe je alleen voor écht dure dingen – en ik viel er wel eens mee om en dus ook op, maar ’t is me nooit om de achteraanblik te doen geweest. Mij ging het veeleer om het vooruitzicht. In de beide betekenissen van het woord: eerst het vergenoegd verlangen, en dan de aanblik van de wereld zoals die zich aan je rijdend oog ontvouwt – hetzelfde oog waarin even later een vliegje pèts doet, zodat je een lichte noodstop moet maken en na wat tranerig gepulk morrend je stofbril opzet. Terwijl die daar eigenlijk net zo leuk en stoer stond, bovenop je helm. Zucht. Je hele look om zeep. 

 

VASTSTELLING VAN DE WEEK

De feministen zullen blij zijn.

‘Rokers hebben lager IQ’, las ik dinsdag in deze krant. Dat verklaart veel, zei ik meteen bij mezelf, terugdenkend aan de talloze stommiteiten die ik in mijn leven heb uitgehaald. Ik kan het dus niet helpen. ’t Is de schuld van de sigaretten. 

Mooi niet, zo bleek toen ik verder las: “Mensen met een lager IQ zijn sneller geneigd om dingen te doen die hun gezondheid in gevaar brengen. Zoals roken”, zei een Israëlische onderzoeker. Hazo. Ik ben gewoon dom geboren. 

Enkele pagina’s verder viel mijn oog op het bericht ‘Vrouwen met diploma drinken meer’. Uit Engels onderzoek blijkt dat universitair geschoolde vrouwen tot 86 procent meer alcohol verzetten dan hun laagopgeleide seksegenoten en dat het risico op verslaving 1,7 keer groter is.

Hieruit kunnen we dus besluiten dat je als vrouw ook met een laag IQ universitaire diploma’s kunt halen. 

 

AFSCHEID VAN DE WEEK

Dat van Malcolm McLaren.

Wat een vreemde snuiter. En wat een stelletje ongeregeld. Maar wél een ferm plaatje. Ziedaar, voor uw gemak enigszins samengevat, wat ik dacht toen de helmboswuivende manager zich met z’n rattige Sex Pistols en hun kopstoot ‘Never Mind The Bollocks’ aan het min of meer muzikale firmament meldde.

We schrijven – met een Parker-vulpen – 1977. In Vlaanderen heersen de Meisjes van Raymond, de Smurfen van Vader Abraham en de Ma Baker van Boney M. De zon schijnt, het volk soest in zalige zoetheid. En dan, plots, die bijeengebralde klodder in je smoel. Moeders duiken met hun kroost de kelder in, vaders staan enigszins uitpuilend in hun ouwe legerkloffie op wacht – in mijn huis komt die vuiligheid niet binnen. 

Ik wed dat hij het allemaal prachtig vond, Malcolm McLaren. “Rock-’n-roll gaat niet noodzakelijk over een groep, of een zanger of een tekst”, zei hij ooit. “Het gaat erom dat je probeert onsterfelijk te zijn.”

Het is hem niet gelukt. Kanker heeft hem op z’n vierenzestigste te grazen genomen. Al zal McLaren zelf het daar beslist oneens mee zijn: op de startpagina van zijn voorts levenloze website stond gisteren ‘Malcolm will return shortly…’. Ook dat is kunst.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

