Skip to content

Column 380

October 16, 2011

VRAAG VAN DE WEEK

Hebt u weleens doping gebruikt?

Ik niet. Ik ben bang van doping. Daarom doe ik veiligheidshalve alvast niet aan sport. 

De vraag schoot me te binnen toen donderdag het bericht viel dat de befaamde Mennonietenzoon Floyd Landis zijn ex-ploegmaat Lance Armstrong en zijn ex-ploegleider Johan Bruyneel van zeer veel dopinggebruik beschuldigt. Daar gààn we weer, besefte ik moedeloos. Het ene woord tegen het andere, believers versus non-believers, moraal of verhaal, minuten lang, pagina’s vol: er valt niet aan te ontsnappen. De mensen willen het weten. De mensen verkiezen de kwelling der waarheid boven die der onzekerheid. Zo zijn de mensen.

Vreemd genoeg moest ik toen even denken aan een bericht dat in de maandageditie van deze krant stond: ‘Jonge leugenaars zijn later succesvol’.

 

MAN VAN DE WEEK

De befaamde moraalfilosoof Nicolas Liébart, tevens voltijds verloofde van Kelly, Elly, Belly, Nelly, Delly, Debby, Dinky, Linky, Lyndsey of Shania – ik wil er vanaf zijn. 

De heer Liébart heeft inzichten. Inzichten en overtuigingen. Zo meent hij dat werklozen en allochtonen te makkelijk geld krijgen en beseft hij dat je als zelfstandige maandelijks tienduizend euro moet genereren (al gebruikte hij – omdat hij met zijn inzicht ook eenvoudige mensen wou bereiken – het woord ‘genereren’ niet), of anders kan je maar beter voltijds verloofde blijven. 

De heer Liébart heeft niet alleen inzichten en overtuigingen. Hij heeft ook een slecht geheugen. Een dag later kon hij zich al niet meer herinneren dat hij die dingen gezegd had – en enkele uren later kon hij zich dan weer niet meer herinneren hoe het kwam dat hij zich niet meer kon herinneren dat hij die dingen wél gezegd had. Voorts blinken zijn tanden nog altijd even flink.

Vreemd genoeg moest ik toen even denken aan een bericht dat in de dinsdageditie van deze krant stond: ‘De drie W’s van Georges Leekens: willen, werken, winnen’. 

 

AFSCHEID VAN DE WEEK

Dat van John Shepherd-Barron, de uitvinder van de geldautomaat. Hij is 84 geworden en we geven hem thans allemaal samen een hartelijk doch ingetogen applaus. 

Een simpel idee – een ingeving, eigenlijk, uit de krochten zijner hersenen omhoog gewroet door de wrevel die hem overviel toen hij nét te laat was om in de bank wat cash te scoren. F*ck! Waarom, zo vroeg hij zich tussen woede en wanhoop af, waarom geeft zo’n stomme automaat wél chocoladerepen, maar geen bankbiljetten?

We hebben er allemaal al wel eens gestaan, aan de bank die net dicht is. Of de bakker. Of de bloemist. Dan staan we daar. Dj*! En mokkend druipen we af. Niet zo John Shepherd-Barron. Hij had een vonk. Hij zag. 

En dan komt het moeilijkste: vasthouden. De vonk vangen en koesteren in het daartoe bestemde deel van je hoofd. Met dat hoofd zo snel als de waardigheid toelaat huiswaarts rennen, alwaar je driftig aantekeningen maakt dan wel als een bezetene op een weerloos stuk klei inhakt. (Ik vermoed dat John Shepherd-Barron het bij aantekeningen hield. En hier en daar een schetsje. En veel vraagtekens.)

Kunt u er ook telkens weer zo van genieten, van dat heerlijke moment dat het van ‘ktrrrr, ktrrrr, kting!’ gaat? Dat er dan heuse biljetten tevoorschijn floepen, van die échte – écht geld dus? Dankbaar en welhaast plechtig neem je de biljetten in ontvangst. (Terwijl je toch even snel nakijk of het wel klopt.) Wat ritselt dat prettig. Kijk mij eens, denk je, daar ga ik, met mijn geld. En daar ga je, richting zonnig terrasje. 

Vreemd genoeg moest ik toen even denken aan een bericht dat in de donderdageditie van deze krant stond: ‘Ons geheugen voor pincodes zit vol’.

 

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Ik heb niet moeten denken aan berichten uit de woensdag- of vrijdageditie.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

