Skip to content

Column 381

October 16, 2011

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Het gaat uitstekend met het Vlaamse lied.

Neem nu ‘Me and my guitar’, het intimistisch werkstukje waarmee Tom Dice vanavond in de finale van het Eurovisiesongfestival staat. Als dat niet flink is! U zult opwerpen dat het hier een Engelstalig lied betreft, gebracht door een manspersoon met een Engelstalige naam. Dat hebt u scherp gezien, doch feit blijft dat Tom Dobbelstenen een eenvoudige Vlaamse jongen is uit Eeklo, hoofdstad van de Vlaamse regio Meetjesland en geboorteplaats van Eric en Roger De Vlaeminck. En als eenvoudige Vlaamse jongens een liedje maken, dan is dat per definitie een eenvoudig Vlaams liedje, even eenvoudig als ‘De Lichtjes van De Schelde’ – waarvan de tekst trouwens door een Nederlander is geschreven, maar we gaan niet moeilijk doen.

Geheel Vlaams is dan weer ‘Dos Cervezas’, het pastelkleurig werkstukje waarmee Tom Waes dezer dagen schier ontelbare Vlaamse harten verblijdt. Waes, een echte kerel uit Antwerpen, schreef het samen met de eenvoudige Vlaamse jongen David Vervoort uit Bonheiden, geboorteplaats van de grote Vlaamse stemkunstenaar Sam Gooris, die samen met zijn Vlaamse vrouw Kelly Pfaff peter en meter is van de langste limousine van België – 10,03 meter –, een heuglijke gebeurtenis die passend werd gevierd in de parel van het Meetjesland genaamd Ertvelde, in het gezelschap van onder meer Roger De Vlaeminck. Zijn we gerustgesteld, ja? En ‘Dos Cervezas’ is natuurlijk gewoon Vlaams – ga maar eens luisteren in Benidorm.

Het is alleen een beetje spijtig dat Dobbelstenen en Waes Tom heten. Tom is een Engelse naam die afgeleid is van een Aramese naam. Maar dat houden we stil. Tot na de puntentelling. 

Overigens heb ik tot dusver geen van beide Vlaamse liederen al gehoord. Als ik tegenwoordig mijn radio aanzet, rollen er Zuid-Koreaanse piano-atleten uit. 

 

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Ik vind het jurkje van Venus niet mooi. Ik vind de onderbroek van Venus niet mooi. Ik vind het achterwerk van Venus niet mooi. Ik vind Venus niet mooi.  

Ik vind Serena niet mooi. Ik vind Jankovic niet mooi. Ik vind mijn favoriet pittig kereltje niet mooi.

Maar mag het nu weer over tennis gaan? Dat vind ik namelijk wél mooi.

 

EILAND VAN DE WEEK

Jamaica.

We zitten in een busje. Het is nacht, we hebben goed gefeest en worden zo meteen veilig naar het hotel gebracht, ocharme twintig minuutjes rijden. In het busje weerklinkt… Bob Marley. Val nu dood.

De chauffeur stapt in, start de motor en vertrekt. Geen honderd meter verder in de Jamaicaanse nacht heeft hij al een joint opgestoken en een biertje opengetrokken. Yeah mon! Opgewekt wendt hij zich om de haverklap tot zijn passagiers, met in de ene hand de joint en in de andere het biertje, terwijl het busje als door Jah zelve bestuurd wonderwel over de slingerende en golvende wegen dokkert, alsof er in het pikdonker geen zijwegen, tegenliggers of zwerfhonden bestaan.

We overleven het. Meer zelfs: we geven bij aankomst de ondertussen volstrekt vrolijk geworden chauffeur een flinke fooi – want daar léven die jongens van. Wat moeten ze anders?

Het is een verhaaltje van niks, maar het schoot me te binnen toen ik deze week vernam dat er op het eiland een mini-oorlog aan de gang is tussen het reguliere leger en een hele wijk van de hoofdstad, met als inzet het glanzende vel van de heer Christopher Coke, crimineel en weldoener. 

Waar de overheid faalt, neemt de burger over. Wat moet hij anders?

 

DIENSTMEDEDELING VAN DE WEEK

Naar jaarlijkse gewoonte ga ik mij de komende twee weken dagelijks in deze krant over de verkiezingen buigen. 

En ik héb al zo’n slechte rug.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

