Skip to content

Column 385

October 16, 2011

NIEUWS VAN DE WEEK

Jawel. U leest het goed. Zo ver is het dus gekomen. 

Mij was het wegens niet gezien niet meteen opgevallen, doch een alerte trouwe lezer van deze column – zijn er andere? – was zo goed mij deze ‘still’ van Het Journaal om 19 uur van 31 augustus te bezorgen, teneinde de waarheid nu eindelijk eens aan het licht te brengen. De enige voorwaarde die hij stelde, was dat ik hem even wou vermelden als opmerkzame kijker. Welnu, bij deze: hartelijk dank, Opmerkzame Kijker. (Dat hij Jan Filantrel heet, wonende in de Modestraat 31, te 8000 Brugge, vermeld ik er omwille van privacy-redenen niet bij. Je weet immers nooit, met drugsbarons.)

 

REISTIP VAN DE WEEK

Ga niet naar Thailand.

Niet dat ik mezelf moet overtuigen. Ik wíl niet naar Thailand. Ik vind het mooi verdeeld: Thailand dààr, ik hier. Dat houden we zo. Al die krullen in hun letters, brrrr! (Tussen-reistip: mijd alle landen met te veel krullen in hun letters. De mensen praten er zo vreemd.)

Mocht u dan tóch naar Thailand willen gaan: koop er geen drugs. Koop er een paar klompen, een sombrero, desnoods een kaftan. Mij maakt het niet uit – zolang u maar geen drugs koopt.

Mocht u dan tóch drugs willen kopen: ga niet naar Thailand. Ga naar de buurtwinkel. ’t Is goed voor uw ecologische voetafdruk.

 

VRAAG VAN DE WEEK

(Dit deel is niet geschikt voor mensen die Janssens of Peeters heten.)

Zou ù graag Janssens of Peeters heten?

Ik niet. Als ik Janssens of Peeters had geheten, zou immers de naam van deze column volstrekt belachelijk zijn geweest. Tenzij ik een schuilnaam gebruik en in werkelijk Janssens heet. Of Peeters. Wat ik – voor alle duidelijkheid – niet zou willen. Er zijn er namelijk te veel, mensen die Janssens of Peeters heten, en mijn leven is van zichzelve al verwarrend genoeg: ik heet Jan.

Dat er te veel zijn, verzin ik niet zelf. Dat beweren de Duitse wetenschappers Harald Jockush en Alexander Fuhrmann. Zij slaan alarm omdat zeldzame familienamen uitsterven. 

Ik heb het even gegoogeld: Jockush heeft 2.900 hits, Fuhrmann 1.120.000. Heren, u weet wat u te doen staat.

 

BESLISSING VAN DE WEEK 

Doch genoeg gelachen!

Het is tijd voor ergernis, nu. En een wrange smaak in de denkbeeldige mond. Omdat je, ondanks je goede wil om het allemaal toch minstens een béétje te snappen, telkens weer eindigt in het kille niemandsland tussen wanhoop en berusting.

Neem nu de kwestie-Danneels. Het gaat al lang niet meer over wat er aan onuitsprekelijks gebeurd is, al die jaren, al die keren, in die godsgruwelijke samenkomst van weerloos kind en genadeloos dier. Het gaat, o ironie, nog louter om geloof. Geloof je Danneels? Geloof je dat hij het allemaal niet zo goed wist, dat hij het zich allemaal niet zo goed meer kan herinneren? Geloof je dat hij daar niet kan aan doen omdat hij het product is van zijn overtuiging, zijn opvoeding, zijn vorming? 

Geloof je?

Of neem nu de poging tot regeringsvorming. Het gaat al lang niet meer over wat er aan wonderbaarlijks gebeurd is, die zondag in juni, in die democratische samenkomst van buik en stemhok. Het gaat, o ironie, nog louter om geloof. Geloof je Di Rupo? Geloof je dat hij zijn – wegens goede lichaamshygiëne onmerkbare – stinkende best heeft gedaan om het onverzoenbare te verzoenen? Geloof je De Wever? Geloof je dat hij zijn – wegens veelvuldig frituurbezoek onmerkbare – stinkende best heeft gedaan om het haalbare uit het wenselijke te halen? 

Geloof je?

Er zijn twee soorten geloof. Er is het geloof dat je moet verdienen. En er is het geloof dat je moet redden. Met het eerste kom je een heel eind. Met het tweede wandel je in cirkels. En eindig je altijd weer in het niemandsland tussen wanhoop en berusting. 

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

