Skip to content

Column 387

October 16, 2011

TIP VAN DE WEEK

Droomt u van zo’n 

VLEESJURK 

zoals Lady Gaga droeg op de uitreiking van de MTV Awards, maar twijfelt u of u goed staat met vlees?

Begin dan misschien eens met een

VLEESPET

100% Vlaams vlees! – met de hand genaaid! – sausbestendig! – verandert vanzelf van kleur! – ook geschikt voor kaalhoofdigen!

Bestel nù en maak uw vrienden jaloers!

Uw huis van vertrouwen: Jan Filantrel, Modestraat 31, 8000 Brugge

 

VRAAG VAN DE WEEK

Zal ik mij laten ontdopen?

Het gekke is dat ik decennia lang geen seconde heb wakker gelegen van het feit dat ik gedoopt ben. Oké, toen ik veertien was, heb ik me dat héél even afgevraagd, maar dat was overdag. Bovendien verscheen plots aan gindse einder in de late najaarszon een meisje op een fiets. Ik ging wat dichter bij het raam staan – doch immer veilig uit het zicht – teneinde haar wat beter te kunnen bekijken. Daar kwam ze, vrolijk peddelend, met haar vrolijke benen en een vlammend kopje haar. Met kennersblik ontwaarde ik het begin ener boezem. O, welk een aanzwellend heerlijk geheim bevatte toch haar bloesje, vroeg ik me af, reeds geheel vergeten zijnde dat ik net tevoren het nut van het doopsel had overpeinsd. Even later verdween het meisje uit mijn leven. 

Een vriend van me heeft het gedaan, deze week, nadat hij de getuigenissen uit het rapport van de Commissie-Adriaenssens had gelezen. Hij wou niet langer deel uitmaken van die club, meldde hij – ik druk me beleefd uit. Hij is één van de gemiddeld vijftig per week. Een mailtje, en hop, het gemoed bevrijd.

Zelve heb ik er de jongste maanden weleens over nagedacht. Doch mijn besluit staat vast: ik blijf gedoopt en ga ondergronds. 

 

PLAN VAN DE WEEK

Het hervormingsplan van Onderwijsminister Pascal Smet.

Pascal Smet is een sp.a’er en dus is zijn plan eenvoudig samen te vatten: alles voor iedereen. Iedereen mag eens van alles proeven. En daarna zien we wel wat je het lekkerst vindt.

Dat lijkt me een goed plan. En wel hierom: iedereen moét eens van alles proeven – misschien gaat er wel een prima vioolbouwer aan je verloren omdat je nooit een houtschaaf hebt gezien. Of een viool hebt gehoord. Bovendien: moeten staalt de mens. 

Het aardige aan zo’n hervormingsplan is dat meteen iederéén Deskundige is. Iedereen die zijn eigen achterste afveegt heeft een mening over het onderwijs. Een weldoordachte, goed onderbouwde mening. Zo las ik deze week een lezersbrief waarin een meneer pleit voor de afschaffing van de vakken Latijn en Grieks, vanwege nutteloos. Heel even dacht ik aan namen van planten- en diersoorten, aan anatomie, aan wetenschappelijke termen, aan taalkunde, aan liturgie. (Toen kreeg ik een beetje hoofdpijn.) Wat doen we daarmee, meneer? Afschaffen maar? Dat worden lastige gesprekken, aan de operatietafel. 

‘Hou jij even dat kleine roze lapje hier vast met dat dingetje daar, dan snij ik een stukje van dat witterig velletje daar weg met mijn dingetje hier.’ 

‘Bedoel je dat kleine roze lapje met dat grijze vliesje hier?’ 

‘Nee, dààr.’ 

‘Hier? Dat kleine roze lapje met die blauwe adertjes?’ 

‘Ja, daar.’

‘Oké. En in wélk velletje ga je snijden, zeg je? Dat witterig met die grijze adertjes daar?’ 

‘Nee, dat witterig met dat blauwe vliesje hier.’

‘Oké. Met dàt dingetje hier?’

‘Nee, met dàt dingetje hier.’

‘Oké. En welk dingetje moest ík alweer gebruiken?’

Je zult er maar liggen, op die tafel.

Maar dat is niet eens het belangrijkste. Het belangrijkste is: ‘nutteloos’ is nóóit een goede reden om iets af te schaffen. Wee de samenleving die het nutteloze uit de opvoeding bant. Zij gaat ten onder, bij gebrek aan fantasie. 

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

