Skip to content

Column 389

October 16, 2011

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Ik zou niet graag Philippe Gilbert zijn.

Om te beginnen: al dat fietsen. Je krijgt er niet alleen een zweetreet van, en puisten en zweren en andere biologisch gekweekte schaamstreekproducten, ’t is ook verdomd vermoeiend. Ik kan wandelen tot ik doodval, maar van fietsen sterf ik meteen. Na vier minuten fietsen in gezelschap is het over. Dan ben ik eigenlijk overleden, maar ik laat het niet merken. Gestorven blijf ik zo monter mogelijk meepeddelen, mijn aandeel in de conversatie beperkend tot streng gedoseerde ‘tjahjaja’s’, weliswaar met oplopende intonatie, aldus de illusie wekkend dat ik nog in leven ben en zelfs in een opperbeste bui verkeer. Waarom fietst iedereen toch zo hàrd? Wat valt er te winnen? Een hàrdere klap tegen die auto daar – die je nu nog niet ziet?

Nee, fietsen moet je doseren. Zelf doe ik het een keer of tien per jaar, een kilometer of vijf per keer en dat voelt lekker. Dan haal ik mijn fiets uit het hok, druk even met mijn duim op de banden, schud mopperend het hoofd, zet de fiets tegen de muur op het terras, pak de veel te dure fietspomp erbij, probeer mij te herinneren hoe dat ding ook al weer werkt, knoei een paar keer, overtref mijzelf vervolgens en stap even later glunderend met de fiets aan de hand uit het zijpoortje. Kijk mij eens waardig ouder worden! Daarna sla ik – vanwege een kader op maat – fluks mijn been over het zadel en fiets ik jeugdig weg, achternagekeken door helaas niemand. 

Benieuwd of het Philippe Gilbert ook zal gebeuren, dit weekend in Geelong, dat hij weg zal fietsen. Dat hij met enkele rukken zijner lendenen het gat zal slaan. Dat hij dat gat eerst zal houden, dan groter maken  – “Het gat wordt groter!”, gilt Michel Wuyts ter verduidelijking – en finaal als torenhoog favoriet zegevierend over de meet zal flitsen, daarbij in één klap het landelijk geluk verveelvoudigend, hij, de onbespoten vriendelijkheid zelve, hij, de meertalige Belg, hij, de redder van de natie.

Nee, ik zou niet gaag Philippe Gilbert zijn.

 

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Een citroen is in zes jaar tijd zeventig procent duurder geworden.

Ik vond het een gewéldige lijst, in de donderdagkrant, die greep uit de cijfers van de federale overheidsdienst Economie. Ik wist niet waar eerst gekeken: verse kaas met fijne kruiden, chips, synthetisch dekbed, slaapkamermeubelen, vasttapijt, babysit, snoeischaar, boeken, Chinese dagschotel en bankdiensten zijn tien procent duurder geworden, slaapkleed, hemd, pullover, hemd, slip, nieuwe auto, hometrainer en chrysanten vijf procent, en konijn, tennisschoenen, laminaat, koelkast, condooms, vliegtuigticket en luiers nul procent.

Dat we dat wéten! Hoe fantastisch is dat niet? Dat je, vanavond aan tafel als het gezelschap een beetje dreigt in te dommelen, zomaar kunt zeggen: ‘Weten jullie wel dat een konijn nog altijd evenveel kost als zes jaar geleden?’ Conversatie gered – want over konijnen zijn er boeiende verhalen te vertellen! Dat je, op een saaie drink van het werk van je partner, fijntjes kunt zeggen: ‘Een snoeischaar, in zes jaar, tien procent duurder. Ik bedoél maar…’ en vervolgens rustig kunt wegwandelen naar de bar, voor een verversing. Waarlijk talloos zijn de zegeningen van lijstjes! (Om echtelijke ruzies mee te stofferen: ‘Het duurst, zo blijkt, is een trouwring geworden: verdubbeld in prijs. Het goedkoopst een geheugenkaart: min 65 procent. Het kan niet anders, of er is een verband.’ Làchen!) 

Ik heb er in die zes jaar geen moment bij stilgestaan, dat de citroen zoveel duurder is geworden.

We zullen het maar een vorm van geluk noemen.

 

AFSCHEID VAN DE WEEK

Dat van Tony Curtis, deze week op 85-jarige leeftijd overleden en voor zover ik kan nagaan ongetwijfeld rechtstreeks naar de Big Plastic Surgery in the Sky vertrokken voor een gratis onderhoudsbeurt.

In Some Like It Hot wordt Marilyn Monroe verliefd op hem, dezelfde Marilyn Monroe die ooit zei: ‘I want to grow old without facelifts. I want to have the courage to be loyal to the face I have made.’

Geen van beiden is erin geslaagd. 

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

