Skip to content

Column 390

October 16, 2011

GOED NIEUWS VAN DE WEEK

De niet-klevende, wateroplosbare kauwgom die we dra in onze gewesten mogen verwelkomen.

Ik las het bericht in de woensdagkrant met veel vreugde. Niet alleen omdat ik niet graag kauwgom uit kinderkopjes dan wel schoenzolen verwijder, maar ook en vooral omdat ik in één klap moest terugdenken aan de tijd dat een kauwgom Het Allerhoogste was. 

Dat vonden mijn ouders niet. Integendeel: zij vonden kauwgom een ordinair product dat zich slechts in zeer uitzonderlijke omstandigheden in mijn mond mocht bevinden. Die zeer uitzonderlijke omstandigheden waren dermate zeldzaam, dat ik als knaapje ooit in arren moede een kauwgom van het trottoir schraapte en verlekkerd in mijn mond stopte. Vol medelijden keken de andere ouders aan de schoolpoort toe.

Enkele jaren later werd het zakgeld uitgevonden en kon ik aldus na een maand sparen en smeken een kauwgom verwerven die twee frank kostte. Trillend van opwinding haalde ik het wikkeltje eraf en nam de zeldzame lekkernij tot mij: o, die heerlijke smaak van benzine.

 

CITAAT VAN DE WEEK

“Véél belangrijker is dat mijn dochter en ik vandaag quality time konden doorbrengen. Door mijn job als parlementair medewerker bij Open VLD ben ik weinig bij haar, terwijl we dankzij deze casting nu samen drie uur in de wagen konden zitten.”

Aldus sprak maandag in deze krant de heer Laurent Hoornaert, vader van het zesjarig meisje Marthe dat hij ertoe had aangezet om deel te nemen aan de casting voor een reclamespot voor Belgacom, waardoor het duo vanuit het diep in West-Vlaanderen verscholen Langemark (ik ken er één van 2,11 meter – ja, ik weet het: flàuw) helemaal naar Antwerpen diende te rijden – en gelukkig terug, want anders hadden de heer Hoornaert en het meisje Marthe slechts anderhalf uur quality time doorgebracht. 

Quality time met een meisje van zes. Benodigdheden: een meisje van zes en een auto. Bereidingswijze: men neme het meisje en plaatse het in de auto. 

Ik heb eens met een meisje van zes in de auto gezeten. Het was donker en het regende en het waaide hard. Maar het meisje en ik, wij zongen. We zongen alle liedjes die zij leuk vond. En daarna nog eens. En dààrna speelden we woordslangen maken en aan-wie-denk-ik? tot we thuis waren. En al die tijd zat vader voorin lekker onzichtbaar te gloeien, terwijl hij nu en dan zo stiekem mogelijk in de achteruitkijkspiegel naar zijn dochter keek die met grote vrolijke ogen en een klaterend mondje in het leven hapte. 

Misschien bedoelde de heer Hoornaert zoiets.

 

PRINCIPE VAN DE WEEK

“Mijn vrouw en ik stappen uit principe zelfs nooit een café of restaurant binnen waar ze geen Coca-Cola serveren.”

Kijk, dat vind ik nu eens een mooi principe. Proficiat, Johan en Sandrina van Mierlo uit Sint-Pieters-Leeuw! (Voor wie het echtpaar van Mierlo niet kent: het heeft drie appartementen gekocht, waarvan twee voor z’n verzameling Coca-Cola-spullen. Het echtpaar beschouwt Coca-Cola als “ons enige kind”.) Werkelijk, ’t is een mooi, want streng principe. Zelf ben ik daarin veel te laks: zo stap ik hooguit nooit een café of restaurant binnen waar ze geen eten of drank serveren.

In elke verzameling zit ontroering. Nu eens door overweldiging, dan weer door aandoenlijkheid. Van aanstekers tot oldtimers, tussen Vlaamse meesters en tuinkabouters in. Je aanschouwt de verzameling en ziet de verzamelaar. Een mens. Een mens die op een mooie ochtend ontwaakte, even uit het raam keek en monter besloot dat hij voortaan nog slechts één levensdoel had: de zolder volstouwen met vingerhoeden. 

Zelf verzamel ik herinneringen. Uit principe. 

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

