Skip to content

Column 392

October 16, 2011

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Het land is gesplitst.

En dat in amper vier weken. Zo makkelijk is dat dus, dames en heren.

De ene helft van het land gelooft dat Els Clottemans een moordenares is, de andere helft meent dat geloven niet volstaat. De ene helft van het land meent dat de jury schuldig is, de andere helft gelooft dat menen niet volstaat. Geen toog blijft onverdeeld. Luidkeels wordt het proces van het proces gemaakt, luidkeels wordt de wet veroordeeld, luidkeels vonnist het volk. De enige die zwijgt is de kroegbaas. Hij sleept bier aan.

Tot vijf uur was de headline op Teletekst ‘Zwartwerk horeca blijft na lagere btw’. (Kijk eens aan.) Toen floepte het scherm en stond er plots ‘Jury klaar met uitspraak parachutemoord’. Ik repte me naar de winkel, sloeg mondvoorraad in, repte me naar huis, bereidde gezwind een lichte doch voedzame maaltijd en at die gelijkmatig langzaam kauwend op omdat zulks gezond is. Daarna nam het konijn in mij over en ging het op de bank zitten, starend naar de lichtbak, bang om het moment te missen waarop het scherm weer zou floepen en de werkelijkheid koud de huiskamer zou binnenvallen. Ondertussen bedacht ik voor de zoveelste keer hoe heerlijk het wel was dat ik niet in de jury zat – dan nog liever in een overvolle Oberbayern-feestzaal. 

Net toen het konijn héél even snel-snel naar het toilet was geweest – het had een beetje te veel water gedronken – en zich weer voor het scherm gooide, floepte dat. ‘Els Clottemans is schuldig aan moord’. Het was kwart over zeven. Ik ging even in de houding staan, boog kort het hoofd en prevelde niks. Vervolgens stapte ik naar buiten en luisterde ingespannen. Reeds na enkele tellen ontwaarde ik onmiskenbaar een van ver aanrollende dreun die even later als een schokgolf door het land donderde en het land in tweeën reet: de stem van Jef Vermassen. 

 

CITAAT VAN DE WEEK

“Dit is de moeilijkste opdracht uit mijn carrière.”

Aldus sprak deze week de heer Johan Vande Lanotte, koninklijk bemiddelaar. Johan Vande Lanotte! Die mens heeft al zoveel aan zijn hoofd! Het gaat slecht met zijn basketbalclub! De koning moet echt wel teneinde raad zijn. 

Hij is er al aan begonnen, lees ik terwijl ik dit schrijf. ‘Zijn eerste zorg is de werkmethode om de voorstellen over de financieringswet te objectiveren’, meldt Teletekst. Veiligheidshalve herlees ik de zin. Daarna lees ik de volgende zinnen en meen te begrijpen dat de politici gaan proberen te overleggen over wie ze wanneer wat zullen laten uitrekenen. Nu al. 

Doch laten wij Johan Vande Lanotte niet onderschatten. Hij is van Poperinge. Hij heeft het Zilverfonds bedacht. Hij houdt van poëzie. Hij is taai en vaardig. Hij dribbelt alleen als het moet en passt als het kan. Zijn enige minpuntje is die baard – mannen met baarden zijn ijdel of lui of allebei. Dat valt te betreuren. Maar van één ding kunnen we zeker zijn: Johan Vande Lanotte zal zichzelf niet teleurstellen.

 

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Ik heb héél even een héél klein reisje overwogen. 

’t Is plots koud, ’s avonds. Je adem wordt wolkjes, je vel trekt strak, de winter hapt in je enkels. Die dikke jas komt nu al van pas, bedenk je, terwijl je de deur achter je dicht trekt en er stevig de pas in zet, slalommend tussen grijzig en nat. 

Enkele dagen maar, denk je. Als ik nu eens voor enkele dagen naar de zon zou trekken. Gewoon, nog gauw even tanken. Even met die creditcard iets. Even lekker morsen. Even lust.

Maar dan moet je plots denken aan die meer dan zesduizend asielzoekers in ons land die we geen bed voor de nacht kunnen bieden. En vrolijk blijf je thuis.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

