Skip to content

Column 394

October 16, 2011

CITAAT VAN DE WEEK

“Je kunt maar beter gepassioneerd zijn door vrouwen dan door homo’s.”

Aldus sprak de befaamde wijsgeer Silvio Berlusconi, in een reactie op de reacties op de onthulling dat er alweer een minderjarig vrouwspersoon in zeer schaarsgeklede omstandigheden in zijn buurt was gesignaleerd.

Zelf zou ik zoiets niet kunnen zeggen. Ik ben namelijk niet gepassioneerd door homo’s en kan derhalve niet vergelijken.

Nadere studie leerde me evenwel dat Berlusconi die uitspraak vooral voor binnenlands gebruik heeft gedaan. Zijn belangrijkste politieke tegenstrever is voltijds homo en in de vreselijke knoeiboel die Italië nu eenmaal is – sinds de Tweede Wereldoorlog ongeveer een regering per jaar – kan het lang geen kwaad om de mensen op tijd en stond eraan te herinneren dat die gluiperd van links dus wel een homo is, hé. Met een oorbelletje. Veel enger moet het niet worden. 

Voorts zal het Berlusconi aan zijn gezandstraalde heteroreet roesten wat u en ik ervan vinden. Wij zijn strandjanetten.

 

VRAAG VAN DE WEEK

Mogen honden in restaurants?

Voor deze brandende kwestie creëerde de immer glunderende keukengoeroe Piet Huysentruyt onlangs een breedmaatschappelijk draagvlak door met een maltezer (en een vrouw) een Antwerps eethuis te bezoeken. Goed gezien van Piet. In Antwerpen heeft iedereen een mening over alles – namelijk: ‘ik heb altijd gelijk’ – die hij niet voor zichzelf houdt. En dus kon je er donder op zeggen dat het voorval dra de nationale pers zou halen, waarna het sociocultureel debat ten gronde zou losbarsten. 

De kruitdampen zijn thans enigszins opgetrokken en wat blijkt: van de wet mag het, maar je laat het aan de goede manieren van je klant over om het beest thuis te laten. Tja, daar moet ik eens smakelijk om lachen. Reken nóóit op iemands goede manieren. En al zeker niet van iemand met een maltezer. Mensen met een maltezer zijn met het mormel vergroeid. Zij zijn verhond. Let wel: uit liefde. En liefde maakt blind – kijk maar eens goed om u heen.

 

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Zo gaat dat nu eenmaal.

Harry Mulisch is overleden en meteen had iedereen een quote klaar over ‘De Aanslag’ en/of ‘De Ontdekking van de Hemel’. Fantastische boeken. Voor de eeuwigheid. Nobelprijsmateriaal. Enzovoort. Jaja, blabla. Ik viel een beetje in slaap.

Sta mij toe het even over een ander werk van zijn hand te hebben. Werkjè, eigenlijk. Het is eenendertig bladzijden dun en kwam destijds in mijn bezit voor de luttele som van zevenenvijftig frank (1,41 euro). Het draagt de ietwat hermetische titel ‘de sprong der paarden en de zoete zee’ (in die tijd waren hoofdletters enigszins uit de mode) en op de binnenflap staat een pagina uitleg over hoe je de eenendertig volgende pagina’s dient te lezen. Mulisch schreef het in 1954 en meende er goed aan te doen als volgt te beginnen: ‘Om een inzicht te krijgen in de ondergang en het hoge behoud van de menselijke geest, diene dit bericht inzake de mythologie van het voormalig eiland Schokland, gelegen in het oostelijk deel der voormalige Zuiderzee.’ Lees deze zin gerust nogmaals. 

Waren het de meisjes die net voorbij fietsten toen ik hogelijk beduusd uit het raam keek? Was het een fysieke afkeer van het veel te dunne boekje, dat als een slap vod geen echte greep toeliet? Of was het mijn fundamentele desinteresse voor voormalige eilanden en zeeën en hun beider mythologie? Ik heb geen idee, maar daar en dan besloot ik dat die hele Mulisch maar niks was. Nee, dan was W.F. Hermans veel leuker – al was het maar om die ‘W.F.’.

Ik heb, zo leer ik uit de potloodaantekeningen, het werkje blijkbaar alsnog helemaal gelezen. Omdat het moest. Ik verkeerde toen in de jaren van moeten en wist nog niet dat die nooit eindigen. Zo gaat dat nu eenmaal.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

