Skip to content

Column 396

October 16, 2011

BERICHT VAN DE WEEK

Hi, You have got a personal message on Facebook from your friend. To read it please check the attachment. Thanks, The Facebook Team.

Ziedaar het bericht dat gisterochtend om twaalf over elf in m’n mailbox viel, mij toegezonden door een zekere update@facebookmail.com

Ik vond het meteen verdacht. Schichtig blikte ik om me heen, repte me naar het raam en liet het rolluik neer. Vervolgens doofde ik alle lichten in huis, stak een kaars aan, nam een ganzenveer en kraste deze column op een vel perkament dat ik voor noodgevallen heb liggen. Straks, zo zei ik stilletjes tegen niemand, rol ik dit vel op, stop het in een handig kokertje dat ik aan de poot van mijn postduif voor noodgevallen bind en schenk het diertje de vrijheid, niet zonder het ‘naar de redactie van Het Laatste Nieuws’ in het oor te hebben gefluisterd. Benieuwd of het gelukt is.

Kijk, dàt risico wil ik wel nog nemen. Misschien is mijn postduif wel tegen de eerste de beste hoogspanningskabel aan gevlogen, misschien is hij door een gemene kat met maar één oog opgepeuzeld terwijl hij even zat te bekomen op een dakje in Erembodegem, misschien heeft hij zelfs onderweg plots tegen zichzelf gezegd ‘Ik ben het beu. Zie mij hier vliegen, met dat onnozel kokertje aan mijn poot. Hij kan de boom in, met z’n column’ en bevindt hij zich thans ter hoogte van Barcelona, vrolijk roekoeënd naar een houtduivinnetje in bikini. Waardoor u thans – sorry daarvoor – niets zit te lezen.

Ja, dat risico wil ik nog nemen. Maar de bijlage van een bericht van een mij onbekende afzender openen, daar begin ik niet aan. Voor je ’t weet, zit er in Ulaanbaatar of Abuja iemand je hele computer te doorsnuffelen, nadien dankbaar gebruik makend van je bankgegevens. Dus nee, ik ‘zit’ niet op Facebook. Ik behoor niet tot dat amechtige leger van vijfhonderd miljoen mensen die van het virtuele het reële hebben gemaakt. Ik hoef niet zo nodig vergeten schoolmakkers terug te vinden in Ecuador. Vergeten heeft een reden. Ik hoef niet zo nodig aan iedereen te vertellen waar ik op reis ben geweest – ik gà niet op reis. Ik hoef niet zo nodig te weten wie wat leuk vindt. Je wordt er alleen maar triest van. 

Maar wat ik in dat e-mailbericht pas helemààl eng vond: dat ‘your friend’. Zonder naam. Dat zou dus betekenen dat ik een vriend heb op een plaats waar ik nog nooit ben geweest. Brrr. Of dat er in de hele wereld maar één mens is die mijn vriend is – en dat die dan nog niet eens een naam heeft. Tweemaal brrr.

Ik zal hem of haar Update noemen. En samen zullen we de wonderlijkste avonturen nooit beleven.

 

ZWEMMER VAN DE WEEK

Eddy Merckx, en dat is spijtig.

Renners en zwemmen, dat klopt niet. Renners en water wel: motregen, slagregen, stortregen, hogedrukreiniger, washandje, douche. Maar renners en zwemmen, nee. Daarvoor is zwemmen veel te prettig. Renners houden niet van prettig. Renners houden van afzien. Van beuken en breken, van snot en kwijl, van vallen en opstaan. Geen fraaier eremetaal dan die bout in je schouder. (Daarom ook hebben renners allemaal van die veel te witte lijven, wanneer ze naar een zonovergoten paradijselijk eiland trekken. Immers, wat gebeurt er dan met veel te witte lijven? Inderdaad: ze worden rood. Ze verbranden en doen soms vreselijk veel pijn. Dat vinden renners natuurlijk fijn.)

Je keek er twéé keer naar, naar die foto. Eerst zag je een man die blijkbaar zijn nek had weggeschonken aan een goed doel op een trapje staan aan wat open zee leek. Dan keek je beter toe en stelde je vast dat het hier een 65-jarige wielerlegende betrof, in een iets te klein zwembroekje nagenietend van een plons. Ziedaar, zo bedacht ik, het lichaam van Eddy. Met dàt lichaam heeft hij 525 koersen gewonnen, heeft hij verpulverd wat verpulverd kon worden, heeft hij grenzen verlegd als waren het strohalmen. En heel even moest ik aan míjn lichaam denken, en hoe het eruit zou zien als ik 65 ben, en aan de strohalmen die ik nooit verlegd heb.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

