Skip to content

Column 398

October 16, 2011

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Het wordt dus Rusland. 

U had erbij moeten zijn, afgelopen donderdag op de redactie, omstreeks halfvijf. Die opwinding! Die spanning! Dat onbestemde gevoel van nakende grootsheid! 

Kortom: er werd niet gewerkt. Niemand voerde een klap uit. Iedereen stond naar een scherm te staren. De enen omdat ze hoopten dat het België & Nederland zou worden, de anderen omdat ze hoopten dat het België & Nederland niét zou worden, nog anderen omdat ze meenden dat het ongepast was om niet naar een scherm te staan staren. Na verloop van tijd haalde een in een komiek mannetje vermomde gladjanus een kaart uit een envelop. Daarop stond te lezen: Russia. Waarna iedereen zich weer naar z’n bureau begaf en noeste arbeid begon te verrichten.

Rusland. Ik ben er nog nooit geweest. Wat eigenlijk best wel een beetje vreemd is, want er is véél Rusland: ruim zeventien miljoen vierkante kilometer, of zowat 550 Belgiës bijeen. Bovendien is Rusland helemaal niet ver: het zuiden van Spanje is verder. Volgens mij is het de schuld van de communisten. Ik ben er altijd al een beetje bang van geweest, van de communisten. Een jeugdtrauma, vermoed ik. Als jonge snaak heb ik ooit communisten ontmoet en die waren angstwekkend saai. Behalve als ze gedronken hadden. Dan waren ze angstwekkend dronken. En saai. Al gauw leerde ik een ommetje maken, als ik in de verte een communist ontwaarde. Kwiek schoot ik dan een zijstraatje in, of – als er geen zijstraatje voorradig was – een nietsvermoedende platenzaak. Alwaar ik een wijle naar veel te dure elpees staarde en driftig besloot kapitalist te worden.

Het WK 2018 zal gewonnen worden door de FIFA.

 

LEK VAN DE WEEK

Het lek in de spoelbak van mijn toilet. Vergeleken met die ellende stelt dat akkefietje met Wikileaks niks voor. 

Waarlijk: ik word er gek van. De ene keer spoelt mijn toilet netjes door, de andere keer blijft het kreng lopen. Dan sta ik daar en aanschouw het water dat nodeloos uit de spoelbak in de pot stroomt. Ziedaar verspilling, bedenk ik, en ik duw nogmaals op iets waaronder naar alle waarschijnlijkheid een soort van start-stopmechaniekje verscholen zit. Het water blijft stromen. Ik wandel even weg, in de ijdele hoop dat mijn tijdelijke afwezigheid het mechaniekje op andere gedachten zal brengen.  

Alsof ergens niet zijn zinvol is. 

 

CITAAT VAN DE WEEK

“Klara wil het wellnesscenter op de FM-band zijn.”

Aldus sprak deze week in het al redelijk vermaarde tv-programma  ‘Reyers Laat’ de wellicht niet eens meer postmodern strak gecoiffeerde Chantal Pattyn.

Wie of wat, zo zult u zich afvragen, zijn die Klara en Chantal Pattyn? Zijn het zussen? 

Nee. Klara is een meisje van tien, Chantal een meisje van tweeënveertig. Chantal is eerder de tante van Klara. Of ze een strenge tante is, weet ik niet. Het zou kunnen, want Chantal is een Nethoofd. Toen Chantal nog geen Nethoofd was, deed ze iets vlots bij Studio Brussel en zag je haar weleens op een optreden in pakweg de Vooruit. Dan gonsde het al gauw door de zaal: ‘Chantal Pattyn is hier!’ En dan wist je: we zitten goed. Dit wordt genieten. Want Chantal Pattyn luistert niet naar rommel. Chantal Pattyn heeft smaak. Waarna het bandje opkwam, de versterker op elf zette en de verbijsterde aanwezigen anderhalf uur lang loeihard dwars door de pijngrens ramde. O wat fijn.

Vrijwel iedere dag rijd ik met een meisje van tien in mijn auto naar het werk. En na het werk rijd ik met dat meisje naar huis. En als ik thuiskom, laat ik het meisje achter in de auto. Dat vindt het meisje niet erg. Het blijft geduldig in de auto wachten tot ik ’s anderendaags met een zorgelijke blik in de auto stap. Dan glimlacht het meisje eens. Daar is hij weer, denkt het, met z’n arme hoofd vol ruis. En zachtjes begint het te zingen. Geen tien seconden later dommel ik in, weldadig in warme wieren gewikkeld. Nog net hoor ik hoe het meisje de motor start, schakelt en wegrijdt. Dan wordt alles wit en zacht.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

