Skip to content

Column 399

October 16, 2011

ANTWOORD VAN DE WEEK

Dat ik het niet weet.

Ziedaar mijn antwoord op de deze week gelukkig niet al te vaak gestelde vraag ‘Waar was je toen je vernam dat John Lennon was vermoord?’ Wat een dwaze vraag is me dat.

Let wel, ik begrijp de achterliggende gedachte wel: dat een overlijden een dermate grote impact op je kan hebben, dat je je nog haarscherp weet te herinneren waar je was op het moment dat het nieuws je bereikte. Dat klopt natuurlijk. Zo weet ik nog heel goed waar ik was toen ik vernam dat mijn moeder was overleden. Het dwaze aan de vraag is dat de steller ervan meent dat John Lennon even belangrijk is geweest als mijn moeder.

Ik heb het even nagekeken: John Lennon is vermoord op 8 december 1980. Toen was ik waarschijnlijk nog aan het bekomen van het feit dat op 3 januari van dat jaar Lucien Buysse was overleden, op 19 februari Bon Scott, op 24 maart Oscar Romero, op 31 maart Jesse Owens, op 15 april Jean-Paul Sartre, op 29 april Alfred Hitchcock, op 4 mei Josip Broz Tito, op 18 mei Ian Curtis, op 7 juni Henry Miller, op 21 juni Bert Kaempfert, op 17 augustus Tex Avery, op 25 september John Bonham, op 7 november Steve McQueen en op 22 november Mae West. (Gelukkig wist ik nog niet dat op 24 december Karl Dönitz zou sterven, op 25 december Louis Neefs en op 31 december Marshall McLuhan.)

Als mijn geheugen me niet in de steek laat: 8 december 1980 viel op een maandag. En een maandag, in die tijd, dat was een zeldzaamheid. Ik heb er weinig meegemaakt. Meestal was het al dinsdag eer ik besefte dat het weekend voorbij was. 

Ik weet wel nog waar ik was toen ik hoorde dat de Herald of Free Enterprise was gekapseisd: in een discotheek. Vermoedelijk aan het bekomen van het feit dat op 27 januari Marc Mijlemans was overleden, op 20 februari Edgar P. Jacobs, op 22 februari Andy Warhol, en op 3 maart Danny Kaye. (Gelukkig wist ik nog niet dat op 11 april Primo Levi zou sterven, op 3 mei Dalida, op 14 mei Rita Hayworth, op 22 juni Fred Astaire, op 1 juli Snakefinger, op 17 augustus Rudolph Hess, op 29 augustus Lee Marvin, op 11 september Peter Tosh, op 21 september Jaco Pastorius, op 23 september Bob Fosse, op 3 oktober Jean Anouilh, op 12 november Cornelius Vreeswijk, op 18 november Jacques Anquetil, op 24 november Anton Pieck, op 30 november Simon Carmiggelt, op 17 december Marguerite Yourcenar en op 24 december Joop Den Uyl.) Nee, ik lieg een beetje: de waarheid is dat ik in die discotheek nog altijd aan het bekomen was van het feit dat er een maand eerder een prachtbaby was geboren. 

Er zijn nu eenmaal momenten waarop men zot van glorie is.

 

MAN VAN DE WEEK

Willy Sommers. 

Niet omdat ik weet waar ik was toen hij in 1980 de singles ‘Kom met me mee’, ‘Breng haar rozen’ en ‘Habanero’ en het album ‘Rozen voor jou’ uitbracht. Wel omdat hij door Radio 2 werd gefêteerd als de zanger met de grootste fanclub van Vlaanderen.

Het moet wat zijn, een fanclub hebben. Niet omdat, zoals bij Willy Sommers, je fans je dan op jaarlijkse basis vijftien euro geven. Wel omdat je fans je telkens weer aanmoedigen om door te gaan, als je een wat mindere periode hebt. Als de inspiratie zoek is, de woorden niet komen en de stemmen zwijgen. 

Soms, evenwel, zwijgen de stemmen niet. Althans niet de stemmen in het hoofd van Bea Vanprul. De stemmen in haar hoofd vertellen haar de waarheid. Dat Willy Sommers van haar houdt. Van haar, en van haar alleen. Dat al die andere vrouwen dellen zijn. Of neem nu de stemmen in het hoofd van Mark Chapman. Eerst vertelden ze hem dat John Lennon een god was. Later dat hij dood moest.

Als ik ooit een fanclub heb, dan toch liefst als ik al dood ben.  

 

VRAAG VAN DE WEEK

Waar was u toen u deze column las?

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

