Skip to content

Column 313

October 17, 2011

PRIMEUR VAN DE WEEK

Ignace Crombé laat weten dat voortaan ook zweetvoetige lichtekooien en kunstmatig geïnsemineerde transseksuelen mogen deelnemen aan Miss Belgian Beauty.

 

BRIEF VAN DE WEEK

Geachte heer Yves Leterme,

 

Sta mij toe u vooreerst de reden van dit schrijven kenbaar te maken: u hebt mij in de war gebracht. Immers, wat las ik afgelopen week? Dat u betreurt dat de N-VA uit de Vlaamse regering stapt “in het zicht van de meet”. 

Wat, zo vroeg ik mij meteen af, bedoelde de premier daar toch mee, met dat “in het zicht van de meet”? Dat er een akkoord over de staatshervorming klaar lag? Weinig waarschijnlijk, want de communautaire dialoog moet nog beginnen. Maar wat dan wél? Na veel gepieker (en gelukkig twee glazen Laphroaig Quatercask) kwam ik niet verder dan: geen flauw idee – en zonde ook dat niemand hem dat gevraagd heeft. Vervolgens contacteerde ik een bevriend letermoloog en legde hem de kwestie voor, met het verzoek deze te bespreken met zijn geëerde collega’s. Reeds drie dagen later liet de letermoloog mij weten dat het hier volgens hen een figuurlijke woordspeling betrof – iets met fietsen, meenden zij, en een wereldkampioenschap, doch zeker van hun zaak waren ze niet. Ik bedankte hen evenwel van harte en deed een rondedansje. Eindelijk duidelijkheid!

Wat denkt u, geachte heer Leterme? Wordt het wat, met Van Avermaet, vorig jaar knap 63ste? Of gelooft u meer in Gilbert? Of toch maar liever gewoon een buitenlander – met die communautaire dialoog in het verschiet? Zo’n Valverde, bijvoorbeeld. Of een andere droogkloot. Jongens die je niks doen. Je zit er naar te kijken en je denkt: ik moet nog naar de bakker. Om een gesneden brood.

Zelve heb ik vijfhonderd euro ingezet op Stijn Devolder – die is lekker opgewarmd. En als hij zegeviert schenk ik mijn winst integraal aan Wallonië, want ik denk niet dat ze daar van mijn schamele jaarlijkse bijdrage – volgens de Nationale Bank ocharme 967 euro – behoorlijk kunnen aperitieven. En zeg nu zelf, geachte heer Leterme: wat is het leven zonder aperitieven? Compleet onzinnig, toch? Immers, wie slim aperitieft spaart een maaltijd uit.

Over levensvragen gesproken: bent u vertrouwd met het oeuvre van uw collega-wielerliefhebber Guido Belcanto – deeltijds ook wel gekend als Gina Divina, maitresse van de tristesse? Zo ja, dan zult u ongetwijfeld weten dat hij een nieuwe cd vol prachtliederen heeft uitgebracht onder de prachttitel ‘Ik zou mijn hart willen weggeven’ en dat hij te dier gelegenheid een prachtinterview toestond aan het befaamde tv-programma De Rode Loper. Daarin zei hij dat seks overschat is – er gelouterd aan toevoegend: “Dat is niet vol te houden” – en dat hij nu kiest voor religie. Waaruit ík dan weer afleid dat religie wél vol te houden is. Is dat zo, geachte heer Leterme? Put u in deze kartelloze tijden waarin u naar eigen zeggen de staatshervorming wil realiseren meer moed uit uw geloof dan uit uw verlangen naar vuile manieren? En zo ja: wat heeft God dat uw vrouw niet heeft? En bovenal: zijn dit retorische vragen?

Hopend dat ik u aldus met dit schrijven in de war heb gebracht – zo ervaart u dat gevoel ook eens –, verblijf ik inmiddels

Alhier,

 

Uw nijvere correspondent

PS: zorg goed voor uw laptop!

 

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Was me dat een verschrikking, die autoloze zondag.

Vol verwachting was ik de stad ingewandeld. Eindelijk. Eindelijk zou ik eens een middagje in peis en vree door de straten kunnen dwalen. Geen teringherrie van auto’s en brommers. Geen gedokker, geen getoeter, geen gedaver, geen gedram. Rust en kalmte zouden mijn deel zijn. Ademen in de galm van mijn stap. Aangenaam verrast door het gekwinkeleer van gindse vogel, vredig verloren, groen geruis. 

Moordlustig baande ik me een weg door de massa, wild zwaaiend met de machete der machteloosheid.  

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

