Skip to content

Column 314

October 17, 2011

PRIMEUR VAN DE WEEK

Ignace Crombé laat weten dat voortaan ook vrouwen met een rekening bij Fortis of Dexia mogen deelnemen aan Miss Belgian Beauty.

Beetje flauw hoor, Ignace.

 

MAN VAN DE WEEK

Jurgen Verstrepen. Waar hij passeert, houdt het gras op met groeien. Of toch iets van die strekking. Eén ding is zeker: hij is genadeloos. Ik word zelfs al een beetje bang als ik nog maar gewoon ‘Jurgen Verstrepen’ schríjf. Nee, met zo’n kerel wil je geen ruzie – voor je ’t weet publiceert hij iets engs over je. Zoals nu met Frank en Marie-Rose, die krullebol en die felle van Vlaams Belang, die partij waar Jurgen Verstrepen een tijdlang de democratie heeft zitten beoefenen. ’t Schijnt dat Frank en Marie-Rose met mekaar te doen hebben, schrijft hij. Brrr. Je bloed stolt ervan. IJskoude politiek – toen ik het las trok ik meteen een extra flanelletje aan.

Waar, zo vraag ik mij soms af als ik weer eens languit op de bank lig te suffen, waar halen al die drukbezette lieden toch de tijd om zo’n boek überhaupt te schrijven? Zelve zou ik het ook weleens willen doen, maar ik heb daar simpelweg de tijd niet voor. Ik moet suffen. Plus: ik durf niet. Je moet namelijk wat te vertellen hebben, en dat zit er bij mij nu eenmaal niet in. Ik maak niks mee, heb geen fantasie, en aan meningen doe ik niet – je zult maar gelijk hebben. 

Net dàt lijkt me een risico dat Jurgen Verstrepen gaarne loopt: dat hij gelijk heeft. Dan kan hij nóg genadelozer zijn.

 

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Tjonge.

Inderdaad, dat stelde ik vast toen ik te zien en te horen kreeg wat Nederland volgend jaar eurovisiesongfestivalgewijs op ons afstuurt:

De Toppers, een hels conglomeraat van de heren René Froger, Gerard Joling en Gordon (geen familienaam), drie stralende leden van het genootschap der Al Te Feestelijk Uitgedoste Wittandigen. 

Tjonge, stelde ik vast. En dat in deze droeve tijden waarin Marc Moulin van ons is heengegaan. Marc Moulin, de man die ons land op het Eurovisiesongfestival zo vooruitziend wist te vertegenwoordigen. Ik kijk nu al uit naar de prachtdocumentaire die de openbare omroep over deze zeer bijzondere mens zal uitzenden, waarna ik ongetwijfeld zal vaststellen: tjonge – doch ik dwaal af.

Die Gordon (nog altijd geen familienaam) is overigens een polyvalente peer. Zo heeft hij het plan opgevat om een gay-tv-zender op te starten. Daar is, meent hij, nood aan, in Nederland. 

In datzelfde Nederland is iemand anders druk in de weer om de dieren een eigen omroep te bezorgen. 

Tjonge.

 

BOND VAN DE WEEK

Helaas, James, u moet het afleggen tegen die Zonder Naam. U hebt immers niet van die leuke spreuken bedacht – want laten we wel wezen: ‘My name is Bond. James Bond’ is geen spreuk. Het is anderhalf zinnetje. En dat is dan nog de wenkbrauwen meegerekend.

Nee, geef mij dan maar de Bond Zonder Naam. Die verblijdt ons nu al een halve eeuw met spreuken waar een mens wat aan heeft. Neem nu die 600ste: ‘Waar begint een betere wereld? Bij de buren; in de Wetstraat; bij jezelf.’ Ja, daar word je stil van. Daar moet je even over nadenken. Is het a, bij de buren? Zou kunnen. Is het b, in de Wetstraat? Zou óók kunnen. Spannend toch?

Eén van mijn favoriete spreuken is: ‘De berg is maar zo hoog als het oog kan zien.’ Helaas niet van de Bond Zonder Naam. 

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

