Skip to content

Column 318

October 17, 2011

ADVIES VAN DE WEEK

Hoed u.

Immers, morgen begint november en treuriger dan dat is er niet. Als het aan mij lag, ik schafte november af. Een jaar met elf maanden, dat moet perfect kunnen. We maken gewoon juni en september wat langer. Ik wed dat het een heerlijke dag is, die 36ste juni. Om nog maar te zwijgen van 42 september. 

November. Herfst noch winter. Donker gat der troosteloosheid, waarin de wereld stuiptrekkend verdwijnt. Verborgen mensen. Kop in kraag, schichtige blik, haastige tred. Nergens heen. Hooguit van de regen naar de mist. 

Mist. November ís mist. Mist waarin je je, bijvoorbeeld, op de snelweg bij dertig per uur afvraagt: hoe zou het zijn om nu negentig te rijden? Of honderdveertig? Hoe lang zou ik nog leven? Hoe lang zou het duren eer ik dwars door die witte muur tegen een Poolse dertigtonner aan knal en in één klap heb opgehouden te bestaan? En hoe zou ik me voelen, in die tiende van een seconde vlak voor de klap? Bevrijd? Opgelucht? Gelukzalig? Of toch enigszins ongerust? 

Zùlke mist dus. Dat is november. Vandaar: weg ermee!

Het enige wat deze editie van november een béétje draaglijk maakt, is de spannende tweestrijd tussen de heren Obama en McCain. Eén van hen wordt volgende week niet alleen baas van een land dat meer dan de helft van z’n budget aan militaire uitgaven besteedt, doch tevens de machtigste man op aarde. De andere is het haasje.

De heer Obama heeft, verspreid over het gehele land, zowat achtduizend advocaten in stand-by om verdachte stembusbewegingen meteen onder de loep te nemen, de heer McCain naar eigen zeggen “enkele duizenden”. Van één ding kunnen we zeker zijn: hoed u.

 

BELOFTE VAN DE WEEK

Als er nu nog één dopingzondaar durft in tranen uitbarsten op tv, of nog één tv-presentatrice durft onthullen dat ze zwanger is, dan doe ik iets stuitends met een kip!

Met een lévende kip, welteverstaan, want die dode kippen zijn blijkbaar niet goed voor de gezondheid. Volgens Test-Aankoop is eenderde van de rauwe kippendelen in de winkel niet vers, met een mogelijke tsunami van salmonella en andere scheurbuikse aandoeningen tot gevolg. 

Nu, mij verrast het niet. Ik heb dode kippen altijd al akelig gevonden. Toen ik klein was omdat ze te veel op een kip leken, tegenwoordig omdat ze volstrekt niet meer op een kip lijken. Nu liggen ze daar, ont-kipt, in hun kale vale velletje, watergestraald verdriet, geprocesset product, te gebruiken in november.

 

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Eén op vier Belgen slaapt slecht. Dat blijkt uit – kijk eens aan – onderzoek.

Ik vind dat cijfer nog meevallen: bij mij is het één op één. 

Vroeger was slapen het perfecte excuus om niet wakker te zijn. Immers: het hielp. Je sliep – en bij het ochtendkrieken was je helemaal het heertje. Monter veerde je uit bed, waarna je meteen twintig push-ups en evenveel sit-ups deed en vervolgens in de spiegel vervaarlijk je spieren liet rollen. Daarna wenkte de wereld. 

Nu helpt slapen niet meer. Je doet het omdat het zo hoort. Je gaat liggen, sluit de ogen en wacht. Als je lang genoeg wacht, val je in slaap. Niet omdat je moe bent. Wel omdat je volstrekt uitgeput bent van het wakker liggen. En als je weer wakker wordt, ben je moe. Waarom zou je dan nog slapen?

Men adviseert mij om het lezen in bed te laten, en het laattijdig drinken van Laphroaig Quartercask en Rochefort van tien graden en Irish Coffee en ja zelfs wijn. Men adviseert mij een korte avondwandeling. En seks – doch liefst niet tijdens die avondwandeling. Men adviseert mij nieuwe rituelen, geurige oliën en groene thee. Hoofdje weltevree.

Koppig blijf ik lezen. Bang dat ik sterf als ik stop. Dat gun ik november niet.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

