Skip to content

Column 325

October 17, 2011

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Er is blijkbaar iets aan de hand met Yves Leterme.

 

AFSCHEID VAN DE WEEK

Dat van Freddy Breck, de gruwelijk vaak bekroonde schlagerzanger.

U kunt zich mijn afkeer van de man niet voorstellen. Hij stond voor zowat alles waar ik een hekel aan had. Freddy zong in het Duits, droeg immer een zeer net maatpak, was vervaarlijk strak gecoiffeerd en keek aldoor blij. Terwijl je net in het Engels hoorde te brallen, schabouwelijk gekleed diende te zijn, een haardos moest hebben waarin geen vogel een ei durfde te leggen en een gelaatsuitdrukking die lak aan àlles verried – ook aan de eigen gelaatsuitdrukking. 

Het ergst van al was evenwel dat Freddy’s deuntjes bleven hangen. In alle hoofden, inclusief die van jonge tieners. Dan fietste zo’n puistenknaap des ochtends zo indrukwekkend mogelijk schoolwaarts teneinde Alle Meisjes te imponeren, en lap, niet eens halverwege begon hij flarden ‘Überall auf der Welt’ te neuriën – ongewild, ondanks zichzelve, keer op keer. ‘Rote Rosen’? Heelder serres bijeen geneuried. ‘Bianca’? Tot het hem zwart voor de ogen werd.

Er was maar één remedie: des avonds plugde hij het oortje van zijn transistorradio in en luisterde uren naar Deep Purple en Hawkwind en Lynyrd Skynyrd en Pink Floyd en de Allman Brothers en Ten Years After en de Beatles.

Ik ben er Freddy Breck nog altijd zeer dankbaar voor.

 

VRAAG VAN DE WEEK

Hoe zou het nog zijn met het nieuw warm project van Bert Anciaux? 

 

WOORD VAN DE WEEK

Prunkelen.

Ik heb het hier net uitgevonden. Wat het betekent weet ik nog niet, maar ik verzin wel iets. ‘Je tijd lopen verdoen in winkelstraten’, bijvoorbeeld.

Swaffelen. Is me dat een onnozel woord. ‘Het laten slingeren van het mannelijk geslachtsdeel en er moedwillig tegen een object mee aantikken’, blijkt het te betekenen. Woord van het jaar, gekozen door 16.000 deelnemers aan een enquête van het Genootschap Onze Taal en Van Dale. Ik wist niet wat ik las. Bestààt dat? Zijn er echt mannen die hun geslachtsdeel laten slingeren teneinde er moedwillig tegen een object mee aan te tikken? En welke objecten mogen dat dan wel zijn? Vliegtuigen? Strijkijzers? Boorplatformen?

Woorden uitvinden is makkelijk. Smort. Kwelken. Kruins. Voilà, dat zijn er weer drie. Vind maar eens een cijfer uit.

 

TERUGBLIK VAN DE WEEK

Er was regen, er was sneeuw. Er was liefde en verraad. Er was afscheid, er was hoop. Er was honger en triomf. Er waren dagen van niks en dagen van alles. Uren van vergetelheid, seconden van geluk. Blikken, een stem, een flits, wat flarden. En alles vloeit ineen, tot een wazige nevel, met schuifelende schimmen in tinten van grijs.

Dus, nee, zo bijzonder was 2008 niet.

 

VOORSPELLING VAN DE WEEK

Ik voorspel dat mijn volgende column pas op 24 januari 2009 zal worden gepubliceerd.

Ik ben benieuwd.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

