Skip to content

Column 326

October 17, 2011

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Mijn voorspelling is uitgekomen.

Het is vandaag 24 januari 2009 en jawel, zoals ik een maand geleden had voorspeld leest u thans mijn eerste column van het nieuwe jaar. Fantastisch.

Voorspellingen komen zelden uit. Dat heeft hoofdzakelijk te maken met het feit dat ze over de toekomst gaan. Laat u niks wijsmaken: voorspellingen over het verleden bestaan niét. Ook niet als Barack Obama morgen het tegendeel beweert. 

Ik ben niet gestorven in een vliegtuigcrash, noch verdronken in zee. Ik ben niet omgekomen in een busongeval, noch laffelijk vermoord. Ik ben niet zomaar doodgevallen, noch door bliksem verast. Ik ben in leven gebleven – net als u, die dit leest. 

U en ik, wij begrijpen elkanders diepe vreugde. 

 

DANKWOORD VAN DE WEEK

Bedànkt hoor, Sarkozy.

Immers, wat las ik deze week in deze krant? De Franse president doet oefeningen om zijn bekkenbodem te versterken, teneinde het seksleven van zijn jonge eega genoeglijker te maken.

(Dames, nu even wegkijken.)

Mannen, we zijn eraan voor de moeite. Zeg maar dag met het handje tegen de biertjes. Die lichte staat van dronkenschap waarin we màkkelijk een uur Super Stud zijn, zal ons niet langer gegund zijn. Oéfeningen, dat zullen we doen. Oefeningen voor onze bekkenbodem.

Bekkenbodem. Het had een Duitse voetballer kunnen zijn, mannen, maar ’t is iets anders: de oversteek van de anus naar het scrotum, in amateurkringen doorgaans perineum genoemd. (‘Ha, daar zie! Kamiel! Hoe is ’t met uw perineum, jong?’ ‘Neenee, Julien, ’t is naar de Alpen dat we gaan skiën.’)

Het allerengste, mannen, is evenwel dat we nu plots allemaal héél hard proberen niét te denken aan het perineum van Sarkozy. 

(Nog éven, dames.)

 

VRAAG VAN DE WEEK

Zou het véél pijn gedaan hebben, in Brugge en Anderlecht?

Driemaal in vier jaar: de beste voetballer speelt in Luik. Een Portugese veldheer en twee knapen van inlandse kweek. Wervelend volk, niks schonkigs, alles mooi.

Brugge moest het in 2008 van zijn doelman hebben – auw –, Anderlecht van een half jaar Boussoufa en een glimp van Gillet. Zuinige oogst, voor zoveel zaad. 

Grommend staart de boer naar zijn land.

 

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Ik ben opgelucht.

Nu Barack Obama (pres. v.d. VS, zie ook hoger) de wereld gaat redden, kunnen wij gewone stervelingen ons immers weer met een gerust gemoed aan de belangrijke dingen des levens wijden. Zoals daar zijn: dubbele echtscheidingen na de opname van een aflevering van het tv-programma ‘Het Mooiste Meisje van de Klas’. 

‘Het Mooiste Meisje van de Klas’. Een bijzonder fraaie titel vind ik dat. Temeer omdat wij geen Mooiste Meisje hadden, in onze klas. Wij hadden zelfs geen Lelijkste Meisje. Wij hadden niks. Onze situatie was dermate uitzichtloos, dat wij natte dromen de moeite niet vonden. Hooguit schreven wij gedichten. De inhoud ervan varieerde van ontroerend onnozel over hitsig hoofs via onnozel hitsig tot hoofs ontroerend – en alles daartussen. Somtijds, onder het schrijven, zuchtten wij eens en staarden vervolgens een wijle uit het raam. Dit hoorde zo. Daarna schreven wij voort. Of niet, dat viel maar te bezien. Finaal legden wij de pen neer en begaven wij ons te bed, alwaar het zaak was in slaap te vallen en weldoende uren later wakker te worden, ons aldus een weinig in de toekomst bevindend.

Overigens wens ik te benadrukken dat ik echtscheidingen niet fijn vind. En dubbele al helemààl niet.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

