Skip to content

Column 333

October 17, 2011

VASTSTELLING VAN DE WEEK

We liegen zo’n vijftig keer per week.

Dat liet een leugenexpert deze week noteren. We zullen er maar van uitgaan dat hij niet loog.

Vijftig keer per week, ik vind dat nog meevallen. Dat is slechts zeven keer per dag – ga maar eens na hoe vaak je op de vraag ‘Hoe is ’t?’ antwoordt: ‘Goed’.

De akeligste leugen is de leugen die wordt gedebiteerd ten overstaan van een gezelschap waarvan één lid de ware toedracht kent. Die leugen maakt dat ene lid plots medeplichtig, door een moreel dilemma in de hoek gedreven – wat is meer waard: mens of waarheid?

De schrijnendste leugen is de leugen die wordt gedebiteerd ten overstaan van een gezelschap waarvan àlle leden de ware toedracht kennen. Die leugen heft het moreel dilemma op. De leugenaar heeft de vraag al beantwoord: waarheid is irrelevant. 

 

VRAAG VAN DE WEEK

Wat las ik woensdag in de krant?

Ik zal u niet langer in spanning houden. Het antwoord luidt: de omzet van cannabis en heroïne in ons land is groter dan die van tomaten. 

Dat van die tomaten, dat verwondert mij eigenlijk niet. ’t Is een weinig boeiend product. Bovendien: ’t ziet er lekkerder uit dan het smaakt, en dat hebben de mensen na een tijdje wel door. En dan denken ze: ‘Laat ik vandaag eens geen tomaten kopen, doch wat cannabis. En wat heroïne. Dat ziet er niet uit, maar smaken doet het wel.’ 

En zo krijg je niet alleen ongetwijfeld fascinerende slaatjes en soepjes, doch ook en vooral een jaaromzet van 296 miljoen. Euro. (Voor u begint om te rekenen: da’s 11,8 miljard frank.) Als ik zo’n getal zie staan, vraag ik me wel eens af: moeten we dat eigenlijk niet dringend regelen, die handel? Voor die handel óns begint te regelen? 

Ik stel voor: zes procent BTW.  

 

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Europees zijn we tóp.

De Belg eet jaarlijks 6,8 kilogram koekjes. Met deze prestatie moet hij alleen de Nederlander laten voorgaan. Goed gedaan, Belg!

Ik eet geen koekjes. (Wat meteen ook betekent dat er ergens in dit land iemand rondbaggert die jaarlijks 13,6 kilogram koekjes eet. Respect!) Dat heb ik – net als mijn vele andere karakteriële en emotionele stoornissen – te danken aan de religieuze opvoeding die ik genoot. In die opvoeding baden wij niet alleen tot een opperwezen om verlossing, wij loofden en prezen kwestieus opperwezen ook omwille van de talloze beperkingen die het ons had opgelegd. (En dat allemaal zonder cannabis of heroïne.) Eén van die beperkingen betrof genot: onbeperkt genot was zondig. 

Na eens goed rondgekeken te hebben, besloot ik op mijn dertiende dan maar mijn genot te beperken door geen koekjes te eten. 

Ik ben er nog altijd trots op.

 

CITAAT VAN DE WEEK

“Seks vanaf 14 moet kunnen.”

Aldus sprak donderdag in deze krant Liesbet Stevens, docent aan de Katholieke Universiteit Leuven.

Mevrouw Stevens bedoelde uiteraard gewoon dat een en ander in een wettelijk kader dient te worden gegoten. Het was niet alsof ze op die manier alle veertienjarigen het signaal wou geven om het op een even krachtig als amechtig rampetampen te zetten. 

Zo’n signaal heeft dat jong geboefte overigens volstrekt niet vandoen. Die snaken zijn al lang druk in de weer met mekaar, in diverse stadia van ontkleedheid.

Een mens moet er niet aan denken. 

Ik ben – op schier argeloze wijze – op een leeftijd gekomen dat ik niet meer weet wat het ergste is: je kinderen betrappen of je ouders betrappen? Betrapt worden door je ouders of betrapt worden door je kinderen?

Hoewel… nu ik er zo over nadenk: het ergste is toch wel betrapt worden door je vrouw. 

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

