Skip to content

Column 334

October 17, 2011

MAN VAN DE WEEK

Onze wakkere vriend Michael Freilich, hoofdredacteur van het maandblad Joods Actueel.

Zijn immer spiedend oog viel onlangs op de uitzending van een eucharistieviering op de VRT. Eerst vergaapte hij zich een wijle aan de fraaie gewaden der celebranten, doch dra herwon de heer Freilich zijn zelfbeheersing en legde hij zijn immer gretig oor te luisteren – de ongelukkige! Immers, wat hoorde hij? Dat er een passage uit het evangelie werd voorgelezen waarin de Joden ‘huichelaars’ werden genoemd.

Met een kreet van afschuw kwam de heer Freilich tot zichzelve. Welk een verschrikking! Dat de VRT dit zomaar liet passeren!

Een oproep – ja, dat zou hij doen! Een oproep om de VRT ertoe te bewegen vóór de uitzending van een eucharistieviering enige duiding te geven bij de diverse lezingen die in kwestieuze viering zouden worden gehouden.

De heer Freilich is een groot humorist. Een groot mensenkenner is hij evenwel niet. Wie op zondagmorgen op tv naar de eucharistieviering kijkt, is heus niet op een pogrom uit. Hooguit op een Elexir d’Anvers, achteraf.

 

GOEDE RAAD VAN DE WEEK

Sta daar toch eens boven, jongens!

Ziedaar mijn goede raad aan de leden van ElvisMatters, een officiële fanclub van Elvis Aaron Presley (°8/1/1935, Tupelo, Mississippi).

Voor wie alleen Joods Actueel leest: de leden van ElvisMatters hebben geprobeerd om de Belgische inzending voor het Eurovisiesongfestival tegen te houden omdat ze vinden dat de tekst ervan de draak steekt met Elvis. Elvis is een zanger en het Eurovisiesongfestival is een crochetwedstrijd die al driemaal is gewonnen door Israël. In 1978, met Izhar Cohen & Alphabeta en ‘A-ba-ni-bi’; in 1979, met Gali Atari & Milk and Honey en ‘Hallelujah’; en in 1998, met Dana International en ‘Diva’. (Voor wie Joods Actueel niet leest: sorry, maar ik moet die dingen erbij vertellen, want Michael Freilich is zeer gesteld op feiten.)

Doch ik dwaal af. De kwestie is: sta daar toch eens boven, jongens van ElvisMatters. En voor jullie gaan denken dat ik niet weet waarover ik spreek: zelf ben ik lid van JohannMatters, een officiële fanclub van Johann Sebastian Bach (°21/3/1685, Eisenach, nu Duitsland). Geloven jullie werkelijk dat er over de heer Bach – een muzikant die de vergelijking met Elvis toch enigszins kan doorstaan – nog nooit een onvertogen woord is gevallen? Het gebeurt al eeuwen! Ik beperk mij tot twee voorbeelden: in 1742 zei Telemann in het openbaar “Bach leutert!” en in 1744 voegde Händel daar hardop aan toe “Bach draagt een komiek pruikske.” Welnu, ik sta daar bóven. Ik weet wel beter.

Net als jullie. Jullie en ik, wij weten dat Elvis Aaron Presley (+16/8/1977, Memphis, Tennessee) en Johann Sebastian Bach (+28/7/1750, Leipzig, nu Duitsland) de mensheid verrukking hebben geschonken. En in de verrukking toont zich de meester.

 

GETAL VAN DE WEEK

20.000.

Zoveel mensen zijn er tot dusver naar de film ‘SM-rechter’ gaan kijken. 

Het kan geen toeval zijn dat dat ongeveer evenveel is als er tweewekelijks op de tribunes zitten bij Club Brugge.

 

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Zoals Elvis ooit zong: “De lente is in het land”.*

De lente is met voorsprong mijn favoriete seizoen, als je even de herfst (zonder november) niet meerekent. De zomer en de winter vind ik maar niks. Worden is spannender dan zijn. Romantiek der belofte.

Jazeker, de lente is in het land. Ik zag het gisteren nog, in de krantenwinkel: een man in hemdsmouwen – korte. Hij sloeg een praatje met de winkelier. Een vrolijk praatje. Aan een leiband had hij twee hondjes. Blije hondjes. 

Daar stonden ze, gedrieën. De man en z’n hondjes. In schaterend zonlicht. 

Ik vergat zowaar Joods Actueel te kopen. 

 

* Zéér zeldzame opname van The King, quasi onmogelijk te vinden op zijn zo mogelijk nog zeldzamer verzamelelpee ‘Elvis sings Bach’.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

