Skip to content

Column 336

October 17, 2011

KOOPTIP VAN DE WEEK

De ‘Urban Pal’ ofte ‘Stadsvriend’, hierbij afgebeeld.

Inderdaad, beste lezer, dit is een buitenkansje dat u zich niet mag laten ontglippen. Dit prachtige snijwerktuig, verboden in Canada, het Verenigd Koninkrijk, Australië en Nieuw-Zeeland, is vrij verkrijgbaar in België. U kunt er niet alleen uw brieven mee openen doch ook fraaie japen mee klieven in het lichaam ener medemens. En dit alles met een lemmet dat slechts 3,5 centimeter lang is!

Waarlijk, ’t is een veilig ding. Veel veiliger dan een Zwitsers zakmes. En ik kan het weten. Ooit heb ik met zo’n zwitser iemand tot op het bot in z’n duim gesneden – je zag het botje blinken, zo temidden die prachtig zuivere snee waar eerst niet eens één spatje bloed te zien was doch even later wel, almaar sneller, almaar feller, tot het plots in krachtige gulpen tevoorschijn spoot. Fonteintje bordeaux, het vloerkleed verknoeid. 

Helaas was die iemand ikzelf. 

Sindsdien laat ik een elektricien komen, als ik weer eens een aanval van technische overmoed krijg. Kabels doormidden snijden is vakwerk. En voor alle zekerheid heb ik geen vasttapijt meer.

 

SPELLETJE VAN DE WEEK

Haal uit de hieronder volgende vijf titels van nieuwsberichten de titel die ik verzonnen heb.

a) Crisis maakt kermis weer wat populairder

b) Privédetectives beloeren pubers

c) Mannen roddelen meer dan vrouwen

d) Slechte reclame maakt tv-programma’s beter

e) Verhofstadt wint Ronde van Vlaanderen  

 

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Ik heb gisteren een Rochefort van tien graden gedronken. 

Trouwe lezers van deze column wrijven zich nu wellicht anticiperend in de handen, daar zij weten dat ik kwestieus drankje enkel in  genoeglijke omstandigheden tot mij neem en zij hierna dus een van gezelligheid zinderend verhaal geserveerd zullen krijgen. Zij dwalen. Ik dronk om te vergeten.

Het heeft helaas niet geholpen. Nog steeds zie ik die gruwelijke beelden voor me: duizenden blije Bosniërs, dansend als derwisjen, nadat ze in de Herzegovinese hel elf blode Belgen genadeloos hadden geslacht op het altaar der alliteratie. (Ik overdrijf een beetje.)

Bij het aantreden van René Vandereycken als bondscoach heb ik in deze kolommen over hem de loftrompet heb gestoken. Enerzijds omdat hij van jazz en wijn houdt, anderzijds omdat ik ook van jazz en wijn houd. Ik kan het u nu wel verklappen: wie van jazz en wijn houdt, is een boeiend, warmhartig, fijngevoelig, integer en bescheiden mens. Doch het maakt van hem geen goede bondscoach. Zet mij tussen die jonge wereldvoetballers en ik maak er óók een knoeiboel van. De reden is simpel: jonge wereldvoetballers hebben een hekel aan jazz en wijn. 

Vroeger, toen voetbal nog emotie was en het gejuich in de stadions nog niet werd overstemd door wanstaltig luid lawaai, speelden Belgische internationals voor een transfer – een gróte transfer. Misschien ook een heel klein beetje voor de eer, maar toch vooral voor die grote transfer. En het grote geld. Nu kijken Belgische internationals voor ze naar de Heizel trekken eerst even op hun bankrekening en stellen ze vast dat ze nu al veel rijker zijn dan die Vandereycken ooit zal worden. Wat heb je dan nog van zo’n vent te leren?

Er zijn slechts twee mogelijkheden: ofwel nemen we straks een bondscoach die nu al veel rijker is dan die jongens ooit zullen worden – bijvoorbeeld Georges Leekens –, ofwel kiezen we voor een bondscoach die de kleedkamer binnenstapt en zegt: ‘Heren, twee regels. Eén: geen jazz of wijn. (algemeen gejuich) Twee: vergeet nooit dat jullie bevoorrecht zijn. (algemene verstomming) Ik zie jullie over exact vijf minuten op het oefenterrein.’ 

Zo. Dan ga ik nu even een Rochefort van tien graden drinken.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

