Skip to content

Column 337

October 17, 2011

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Ooit ben ik in een vol restaurant hardop uitgescholden door de zaakvoerder. Dat ik een onnozelaar was, een dommekloot en of ik wel één gram verstand had, “met al mijn diploma’s”.

Ik had namelijk, bij het uitladen der aankopen, een bakje aardbeien van 250 gram op een ander bakje aardbeien van 250 gram gezet. 

U begrijpt dat mijn horecaloopbaan kortstondig was. Publieke vernedering als carrièrezet, ik geloofde daar niet zo in, en bovendien fluisterde mijn ene gram verstand me in dat ik misschien toch maar beter iets kon aanvangen “met al mijn diploma’s”. Al was het maar uit schuldbesef – of verantwoordelijkheidszin, zo u wil. 

Mijn interesse voor de nobele kunst der voedselbereiding is evenwel nooit teloor gegaan. Ik heb in een ei nooit een mislukt kuiken gezien, doch immer een geschenk der kippenkont. Hoor ik ergens het geluid van metaal op metaal, dan bedenk ik dankbaar dat er messen gewet worden. En ieder haardvuur is een fornuis. Vandaar dat ik de berichtgeving over het restaurantwezen nauwlettend volg. 

Zo viel mijn oog deze week op twee verhalen in de donderdageditie van deze krant. Op pagina drie konden we lezen hoe Claudio, de chef van het Kortrijkse eethuis Dell’Anno, zijn werknemer Benjamin verrot scheldt, ontslaat en aan een bagagecontrole onderwerpt; op pagina acht vernamen we dat Ferran Adrià, de chef van het Catalaanse restaurant elBulli, iedere dag meer dan 5.000 klanten weigert. 

Het ene is tv, het andere realiteit.

 

SLOGAN VAN DE WEEK

‘Meetjesland: niet voor mietjes’

Met deze zinsnede willen Toerisme Oost-Vlaanderen en Toerisme Meetjesland volk lokken naar kwestieus Meetjesland. En dat vindt de Holebifederatie kwetsend. “Woorden als janet en mietje horen we liever niet”, zegt de woordvoerder, aldus de campagne in één klap landelijke bekendheid verschaffend.

Met de kreet ‘Kust ze!’ wil de organisatie Westtoer dan weer meer jongelui naar zee lokken. Dat wordt natuurlijk niks. Niemand voelt zich daardoor beledigd. Zelfs Joods Actueel niet.

 

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Twee op drie hoger opgeleide Vlamingen kennen het loon van één of meerdere collega’s. Dat blijkt uit een enquête van het vakblad Vacature.

Mij hebben ze ’t alvast niet gevraagd. Ik ken het loon van nul collega’s – en hoop dat nog lang zo te mogen houden. Wat heb je eraan, te weten of je meer dan wel minder verdient dan Janssens of Peeters? Geloof me vrij: er is àltijd iemand die meer verdient dan jij.

In diezelfde enquête stond voorts te lezen dat meer dan de helft van de ondervraagden het loon van zijn vrienden niet kent. Dat hoéft ook niet, natuurlijk. De ene vriend woont in een plaggenhutje en verplaatst zich per stootkar, de andere houdt verblijf op een landgoed en reist supersonisch. Samen kunnen ze om zichzelf lachen.

 

BEDRAG VAN DE WEEK

16.000 euro.

Zoveel had een anonieme liefhebber over voor wat nu de duurste fles champagne ooit is: een Krug 1928.

16.000 euro, ik weet niet of dat veel geld is. Kenners omschrijven de smaak van een Krug 1928 als ‘godennectar’. Helaas schiet ik daar niks mee op, want ik weet niet hoe godennectar smaakt. Als kenners nu zouden zeggen ‘De Krug 1928 smaakt als een espuma van rauwe kalfslever op een infuus van gezouten raap’, ja, dan zou ik me daar iets bij kunnen voorstellen. Iets onuitsprekelijks.

Overigens: champagne is een gevaarlijk goedje. Je wordt er zo blij van.

 

OPDRACHT VAN DE WEEK

Maak zelf een zinnetje met volgende woorden:

– paasweekend

– voltreffer

– horeca

– kust

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

