Skip to content

Column 341

October 17, 2011

BRIEF VAN DE WEEK

Geachte heer Bart Somers,

 

Sta mij toe u vooreerst even smakelijk uit te lachen, en wel om meer dan één reden. 

Niet alleen was uw manoeuvre om de genaamde Dirk Vijnck weer in uw grote blije blauwe familie binnen te slepen en daarbij glunderend te poseren pijnlijk kinderlijk, maar ook en vooral was uw paginagrote mea culpa ronduit potsierlijk – u moest gewoon toegeven dat u een dag tevoren vlakaf had staan liegen, toen u op tv kwam vertellen dat het niet abnormaal is dat overlopers een vorstelijk inkomen wordt gegarandeerd. Zozo, dacht de wakkere burger, die Somers is dus én naïef én onbetrouwbaar. Ga daarmee naar de oorlog. En bij uitbreiding dacht diezelfde wakkere burger: wat een kloteboeltje, heel die politiek. De beste van allemaal is nog Dedecker. 

U deed het uit frustratie, gaf u aan. Dat vond ik pas helemaal vreemd: een toppoliticus die niet met frustratie om kan. Je zou toch denken dat net dàt de allereerste les is die je als beginnend politicusje meekrijgt, dat je niet altijd je zin krijgt en daar maar tegen moet kunnen? Of is het misschien zo dat een mens, naarmate hij de partijpolitieke trap verder bestijgt en derhalve almaar vaker zijn zin krijgt, er steeds minder tegen kan dat hij zijn zin niet krijgt? Ik vraag het me af, want ik ben geen toppoliticus. Klopt het, geachte heer Somers, dat men almaar onuitstaanbaarder wordt? Almaar nijdiger, driftiger, giftiger? En als men lacht, lachen de ogen dan nog mee?

Wat, zo vraag ik mij voorts af, zou Guy Verhofstadt daar zoal van vinden? Net terwijl hij bezig is aan een weldoordachte rondgang door de Lage Landen teneinde a) Europa te redden en b) zodoende ook België te redden en hij dus alle media-aandacht verdient, net nù komt u daar met uw enormiteit doorheen gefietst. De camera’s zwenken en hop, Guy staat tegen de muur te praten. Dat vindt Guy niet leuk, wed ik. Het ging namelijk net lekker, met z’n hernieuwde boodschap van vooruit met de geit. Hij had toch al een klein golfje van wellness veroorzaakt. Een dynamiekje. Dat voelde hij. En dan, plots: bàm! Bamm-Bamm Bartje. 

Kortom, geachte heer Somers, u bent meermaals het haasje. Het zal mij derhalve benieuwen hoe het u in de nabije toekomst vergaat. Blijft u de onverschrokken woordvoerder der Vlaamse liberalen? Krijgt u straks van uw kiezers een gepast mandaat? Ik hou het met graagte in de gaten. U vanuit mijn denkbeeldige volgwagen eh volgend, groet ik u,

Met een forse krachtterm,

 

Uw denkbeeldige personal coach

p.s.: hoopt u maar hard dat KV Mechelen de beker wint.

 

VASTSTELLING VAN DE WEEK

De verleiding kan groot zijn.

Wat las ik woensdag in deze krant? Dat we verdorie te weinig water drinken! We denken namelijk dat alcoholische dranken ook meetellen voor de gewenste dagelijkse dosis vochtinname. ‘Acht pintjes, da’s twee liter, dat moet genoeg zijn voor vandaag. Bon, vanaf nu mogen we dus drinken voor ons plezier. Patron!’

Zelve doe ik het flink: anderhalve liter water per dag – zo’n pet-fles liegt niet. Ik heb het mezelf wel moeten leren, maar dat ging al bij al vrij makkelijk, zeker nadat ik dwars door mijn rug was gezakt en me enkele weken van bank naar bed diende te slepen. Mijn liederlijk leven had me te grazen genomen, zei de dokter. Te veel vanalles, te weinig water. Sindsdien ben ik een trouwe waterdrinker en besteed ik met plezier een deel van mijn schraal loontje aan de aanschaf van heelder voorraden sixpacks water – die ik eigenlijk vanwege mijn rug niet zou mogen tillen.

Doch wat las ik donderdag in deze krant? Dat de absolute topwijnen veel en veel goedkoper zijn geworden, en dat de prijzen wellicht nóg zullen zakken! Een Mouton-Rotschild waarvoor je vorig jaar nog 325 euro per fles diende te betalen kost nu nog amper 162 euro – een peulschil voor mijn royaal salaris. En met de 162 euro die ik vorig jaar niét aan zo’n Mouton-Rotschild heb besteed, kan ik een heleboel water kopen, toch? 

Ja, de verleiding kan groot zijn. 

Maar dan denk ik even aan Bart Somers. 

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

