Skip to content

Column 345

October 17, 2011

VASTSTELLING VAN DE WEEK

De dood is niet kieskeurig. Op de achterbank vergeten baby’s, ooit om hun schoonheid aanbeden actrices, door hun materiaal in de steek gelaten parachutisten, in zelf veroorzaakte huisbranden weerloze jongetjes, toevallig in de buurt van een zelfmoordenaar met een vrachtwagen vol springstof verkerende passanten, door hun jaloerse mannen met een revolver neergeschoten vrouwen, tot schamel icoon herleide muzikale genieën, naar vaders vermaledijde medicijn nieuwsgierige peuters, in vreedzame protestbetogingen verzeild geraakte jonge vrouwen, door onuitsprekelijk diep verdriet verteerde presentatrices, naar vlezige dieprode kersen graaiende staatslieden en dames van middelbare leeftijd. En om de drie seconden een uitgedroogd kind.

De dood is niet kieskeurig. Kijk om je heen. Tel de lege stoelen. De foto’s op het buffet. In een vingerknip. Of net godsgruwelijk traag. Wat doe je eraan? 

Ik oefen weleens. Hoe het zou voelen om plots geen dochter meer te hebben. Wel nog vader te zijn, maar zonder dochter. Ik oefen – tot ik plots héél bang word. Waarvan, dat is me niet duidelijk: ben ik bang van de ondraaglijke enormiteit van het gevoel of ben ik bang van mezelf – omdat ik zulke dingen denk? 

Vreemd genoeg verschaft dat oefenen ook enige vorm van rust. Alsof je in het bewandelen van het gruizelige pad langs de dieperik der waanzin de onvermijdelijkheid der weerloosheid aanvaardt. 

De dood is niet kieskeurig. Heffen wij thans het glas.

 

WEZENS VAN DE WEEK

Wij, mensen.

Pientere vorsers aan een universiteit in Atlanta hebben proefondervindelijk uitgedokterd dat de hersenen van een ochtendmens anders werken dan die van een avondmens. Het brein van een vroege vogel piekt om negen uur, dat van een nachtuil om 21 uur. Ja, denkt u, dàt kan ik ook verzinnen. Doch nu komt het aardige: de zenuwactiviteit in de ruggengraat is bij beide gelijk.

Dat betekent dus dat alle mensen dieren zijn en blijven, maar dat er onder de mensen ook dieren zijn die het intellectueel stimulerend vinden om ’s morgens voor ons een ontbijtje te maken.

Dat is dan mooi verdeeld.

 

VRAAG VAN DE WEEK

Hebt ù gisteren durven kijken?

Ik niet. 

Let wel, ik vond het een prima idee, van die anonieme vrouwenbeweging in het internetcafé Facebook, die beha-loze dag. Het is niet omdat ik niet zo tuk ben op hangtieten dat ik de vrouwen het recht zou ontzeggen om geen beha te dragen. Dat zou seksistisch zijn. Ik zeg altijd: hangcultuur is ook cultuur. Vraag dat maar eens aan de mosselen.

Ik vond het ook wel een beetje een éng idee. Alsof vrouwen nog een ‘beweging’ of een ‘dag’ nodig zouden hebben om geen beha te dragen. Dat kunnen vrouwen tegenwoordig toch helemaal in hun eentje beslissen? Of denkt u misschien dat zo’n echtgenoot, des ochtends bij het aanschouwen zijner ongebreidelde eega, dan manu militari overgaat tot het aanbrengen der bustehouder? Ga weg. Dat komt hem op minstens een maand geen seks te staan. Of iets écht ergs.

Overigens is het hoogtijd voor een beha-dag voor mannen.

 

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Wandelingen maken in het bos. In de branding de zee in lopen. Pittoreske trapjes beklimmen. Wuiven naar onbekenden. Bijenkorven bewonderen. Dansen in rokkostuum. Dromen van edelstenen. Blikken stelen. Twijfelen tussen twee soorten prei. Stiekem naar schoenen kijken. Kerkjes betreden. Wondermiddelen bedenken. In steegjes verdwalen. Algenbaden nemen. Tuinkabouters kussen. Lachen om niks. Appelwijn drinken. Van wasmiddel veranderen. Tuincentra bezoeken. Mappen bestuderen. Deelnemen aan praatgroepen. Galerijtjes ontdekken. Huisvuil gadeslaan. Malle lijstjes maken.

Ziedaar een kleine greep uit wat ik tussen nu en september allemaal lekker niet ga doen.

(Gepubliceerd in Het Laatste Nieuws, juni 2009.)

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

