Skip to content

Column 347

October 17, 2011

VRAAG VAN DE WEEK

Wie wil er nu een foto van Hitler aan zijn muur?

Hitler zelve, vermoed ik, en wellicht zijn ouders en zijn kinderen, maar daar houdt het dan toch op – en van zijn ouders en kinderen ben ik nog niet eens zo zeker.

Ik bedoel maar: als ík een foto van een mal manspersoon met een potsierlijk kapsel en een bespottelijk snorretje aan mijn muur zou hangen, dan zou het een foto van Groucho Marx zijn. En niét omdat hij Marx heet.

Men kan zich tegen alles wapenen, behalve tegen dwaasheid.

 

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Soms betrap ik mijzelf op intellectuele oneerlijkheid.

Deze week was het weer van dat. Ik zag een reportage over een vrouw in Soedan die wegens het dragen van een broek door het islamitisch regime was veroordeeld tot veertig zweepslagen. Even later zag ik een reportage over enkele tienermeisjes in ons land die moord en brand schreeuwen omdat ze op school geen hoofddoek mogen dragen. En hoe hard ik ook probeerde, ik slaagde er niet in om die twee dingen los van elkaar te zien. 

Wat was ik boos op mezelf.

 

VASTSTELLING VAN DE WEEK

’t Zijn hoogdagen voor de liefhebbers van de lichte muziek.

Daarmee doel ik niet op het feit dat Helmut Lotti, blijkens een recital in de Scala van Koekelare, ook zonder haarstukje klinkt als Helmut Lotti. Dat lijkt me zelfs normaal. Had de heer Lotti in hogervermelde afspanning zijn bek opengetrokken en vervolgens een ijzingwekkend gelijkende Beatrijs Kamoen geproduceerd, ja, dàn hadden we pas echt genoten.

Overigens heb ik helemaal niets tegen haarstukjes en aanverwante capillaire constructies. Als lid van het (gelukkig niet al te befaamde) genootschap JohannMatters zou zulks immers belachelijk zijn. Daar doen wij bij het genootschap niet moeilijk over: dat witgepoederd vod op zijn hoofd, dat is een pruik – klaar. Johann Sebastian Bach droeg een pruik. Maar dat vinden wij niet erg, bij het genootschap. Wij zijn namelijk nogal voor luisteren, in plaats van kijken, als het op muziek aankomt. ’t Is misschien een wat ouderwetse benadering, doch zij schenkt ons veel voldoening.

Eenzelfde voldoening, beste liefhebbers van de lichte muziek, schenken mij The Beatles: luisteren volstaat. Ik hoef die jongens niet te zien. De muziek vult het plaatje. Vandaar dat ik zo blij ben met de buitensporige aandacht die deze thans te beurt valt. Het zal mij verder worst wezen of je nu op die geremasterde versie van het complete oeuvre her en der ja dan nee een krakend krukje kunt horen. Mij gaat het om besmetting. Dat zo’n kereltje van pakweg tien, twaalf jaar plots een stukje muziek te horen krijgt dat hem weerloos maakt – weerloos zoals in verliefd zijn. Dat dat kereltje blijft luisteren, gebiologeerd, van de wereld weg, geheel verzonken in het nu, tot het nu een stem wordt die de naam van de groep uitspreekt. Waarop het kereltje naar een balpen graait en even vliegensvlug als hanenpotig ‘de The Beatels of zoiets’ neerskribbelt op een hoekje van een krantenpagina, dat hoekje afscheurt, zuinig opvouwt en in z’n broekzak steekt. 

En als vader dan ’s avonds, na de maaltijd en een kortstondig toiletbezoek, zich in z’n zetel zet en de krant ter hand neemt teneinde zich op de hoogte te stellen van de gebeurtenissen in Bukavu en Koekelare en even later bij het omslaan van een blad verbaasd vaststelt dat er aan het volgende een hoekje ontbreekt, dan loert het kereltje héél even naar vader en gloeit het inwendig, alsof het met de The Beatels of zoiets een geheim deelt, een geheim zo mooi, dat het alle andere geheimen verblindt. In z’n broekzak smeult de vrijheid.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

