Skip to content

Column 281

October 25, 2011

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Het zijn spannende tijden, voor lofdichters.

Ik heb al een beetje geoefend, stiekem. Zo’n lofdicht moet àf zijn, vind ik. Geen half gedoe. Daar houdt hij ook niet van, wed ik, Yves Leterme, van half gedoe. Geef hem maar heel gedoe.

Ik twijfel wel nog over de eerste regel. ‘O rots in onze branding!’, is dat wat? Of ziet u meer in ‘O redder van de natie!’? 

Met ‘O rots in onze branding!’ gaat het, op de wijze van Bachs ‘O hoofd vol bloed en wonden!’, zo: ‘O rots in onze branding! O baken in de mist! Wij moeten u bedanken! Gij nob’le garagist! Gij fixte onze auto! Die het niet meer wou doen! Thans puffen wij weer vrolijk! De toekomst tegemoet!’ 

Met ‘O redder van de natie!’ heb ik nog wat moeite.

 

FOTO VAN DE WEEK

Johan Boskamp ziet de WK-loting van de Belgen.

 

VRAAG VAN DE WEEK

Waar háál ik het toch iedere keer weer?

Er zijn, zo blijkt, steeds meer hondendiefstallen in ons land. (Als het lelijke hondjes zijn, vind ik dat niet erg. Hoe sneller we daar vanaf zijn, hoe beter. Lelijke hondjes horen hier niet. Naar een lelijk land ermee! In een lelijk appartement van lelijke mensen!)

Als ik zo’n bericht lees, schieten de vragen me door het hoofd. Hoorndol word ik ervan. Vanàlles vraag ik me af. Er is geen houden aan. Wie wat waar wanneer waarom, in duizendvoud. Men noemt het ‘journalistieke reflex’, doch ’t is natuurlijk gewoon een neurologische aandoening – waarover ik trouwens eens dringend de ziekenbond dien aan te schrijven.

Zo vraag ik me dan af: hoe lucratief zou dat eigenlijk zijn, zo’n hondendiefstal? Stel: je geeft een oud vrouwtje een enorme dreun en gaat er met haar chihuahua vandoor. Waar blijf je dan met dat mormel? Je moet toch een klant hebben? Want een chihuahua voor jezelf, nee, zó gek ben je niet. Je mag dan wel een stuk uitschot zijn dat weerloze oude vrouwtjes afranselt, maar je bent wél een man van eer: géén chihuahua’s voor eigen gebruik. Er zijn grenzen. 

Wat ik me nog afvraag: wat schuift dat dan, zo’n aangebrand binnenzakkakkertje? Hoeveel hebben ze ervoor over, die klanten, die een kwispelmaatje uit het asiel véél te min vinden? Vijftig euro? Honderd? Tweehonderd? Vanaf hoeveel is het je het risico waard? Hoeveel gezeik wil je hebben, voor honderd euro? 

En tenslotte: als je dan die vijftig, honderd, tweehonderd euro betaald hebt, hoe róep je dan zo’n hond? Je weet niet eens zijn naam.

 

FOTO VAN DE WEEK

Johan Boskamp ziet Kim Gevaert in haar olympisch uitgangspak.

 

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Er rust op mij een Mia De Schamphelaere-vloek.

Telkens als ik het over deze CD&V-politica heb, sluipt er een vergissing in wat ik schrijf. 

De eerste keer, vele jaren geleden, kwam me dat op een mailtje van Yves Leterme te staan – hij was toen nog in zijn notaris-fase: ’t betrof een vergissing in de wijze van berekenen hoe Mia De Schamphelaere verkozen was geraakt. Ik verzin het niet. Doch: hij had gelijk. 

Wie ook gelijk heeft, is de heer Deloof uit Wetteren. Deze alerte lezer wijst mij erop dat ik vorige week Mia De Schamphelaere verkeerdelijk senator heb genoemd. Mia De Schamphelaere is – laat het thans alom geweten zijn, doch schrik niet – kamerlid.

Ik had haar nochtans het reflecteren gegund. Ze zou dat prachtig doen. 

Tenzij ik mij vergis.

 

FOTO VAN DE WEEK

Johan Boskamp is een beetje treurig.

 

UITVINDING VAN DE WEEK

Als een onvermijdelijkheid. Zo stond hij daar, de handige ‘sliplift’ waarmee de heer Pierre Van den Broeck net de eerste editie van De Bedenkers had gewonnen.

Ik keek het ding aan en sidderde. Alsof ik net de peilloze diepte der onmacht had aanschouwd. De onvermijdelijke onmacht om je onderbroek daar te krijgen waar hij hoort. En dat niet eens meer erg te vinden.

 

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

