Skip to content

Column 294

October 25, 2011

STEUNBRIEF VAN DE WEEK

Geachte mevrouw Waris Dirie,

 

Sta mij toe u eerst en vooral te complimenteren met uw hoedje. Het stond u bééldig, toen u in Brussel de verzamelde pers toesprak na uw meerdaagse onvindbaarheid. Het twijfelde tussen guitigheid en frivoliteit, net zoals u, schalks charmant, licht klaterend van vrolijkheid – als een mens niet beter wist zou hij gezworen hebben dat u een neut op had. 

Nee, werkelijk, een àlleraardigst hoedje. Daar komen, wed ik, Waris Dirie-hoedjesspecials van, in de hoedjesvakpers.

Dat van die neut bedoelde ik vanzelfsprekend niet onvriendelijk, geachte mevrouw Waris Dirie. Het schoot me te binnen doordat ik las dat u zelf ooit hebt gezegd dat u een levenslange strijd levert met alcohol. Wat, zo vraag ik mij bezorgd af, zou de tussenstand zijn? (Sluipdoders dient men wakend te beminnen. Daarom drink ik bijvoorbeeld nooit alcohol als ik slaap.)

Waarover ik me ook enigszins zorgen maak, geachte mevrouw Waris Dirie, is over de kern van uw betoog van enige dagen later, vanuit een Oostenrijks ziekenhuisbed en helaas zonder Uw Hoedje – u leek wel een malle heks. België is, zo vat ik het even samen, een racistisch land waarin vrouwen onderdrukt worden. 

Ik graai, ten uwen behoeve, in de landelijke actua van afgelopen week.

Gella Vandecaveye – niet alleen een vrouw doch zowaar een West-Vlaming (uit het zuiden dan nog) – heeft Eeuwige Roem verdiend in het gelijknamige tv-programma. Ze versloeg daarbij onder meer Freddy De Kerpel. Is dat racistisch en vrouwonderdrukkend? 

Margriet Hermans – een soort van lesbienne én uit de Kempen – is, vóór een man, tweede geëindigd in de Bart Somers Lookalike Contest. Is dat racistisch en vrouwonderdrukkend?

Joëlle Milquet – een politica aan wie u dringend eens Uw Hoedje moet lenen en die er vervaarlijk zuiders uitziet – domineert alweer de onderhandelingen over een nieuwe federale regering. Is dat racistisch en vrouwonderdrukkend?

Sandrine – een donkerhuidige nimf met een broer in een oliestaatje die met Ann Van Elsen vrijt doch dat, geachte mevrouw Waris Dirie, leg ik later wel eens uit – wordt omroepster op onze openbare zender. (Ik zit nù al voor mijn tv.) Is dat racistisch en vrouwonderdrukkend? 

En dan heb ik het nog niet eens over de befaamde brildraagster en beschermgodin der pizza’s Tia Hellebaut. De eerste Belgische wereldkampioen Indoor Vijfkamp. Hebt u ons horen klagen dat Tia een vrouw is? Integendeel! Ons gejuich oversteeg de nachtvluchten van DHL!

Kortom, geachte mevrouw Waris Dirie, u ijlt. Ik verzoek u dan ook met aandrang alsnog enige dagen het bed te willen houden, daar in uw Oostenrijks ziekenhuis. Tot u weer helemaal beter bent en met Uw Hoedje op naar Brussel terugkeert. Dan zal ik daar staan en u bemoedigend toeknikken. U zult me herkennen aan mijn veel te winterse pet.

Uw medestander in de strijd tegen genitale verminking

 

PS: Stuurt u die William Darling eens een kaartje. 

 

MAN VAN DE WEEK

William Darling, 45 en ruitenwasser.

William Darling is niet alleen een bijzonder fraaie naam doch ook een bijzonder fraaie man. Zoals het hoort, dacht hij, zoals het hoort. Ik probeer het zoals het hoort. Een vrouw sleep je niet in een portaaltje. Je kookt voor haar. En dan wie weet.

Tomaten, garnalen, ham en een goede fles wijn. Dat hadden ze samen gekocht. En zij had betaald. Daar liepen ze, hand in hand, richting zijn flat. Zij met ik wed haar hoedje op, hij met de boodschappen en hartslag 130. 

En toen werd hij geflitst.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

