Skip to content

Column 296

October 25, 2011

BRIEF VAN DE WEEK

Geachte heer Godfried kardinaal Danneels,

 

U zult het ongetwijfeld met mij eens zijn: het akeligste filmpje van afgelopen week was dat van België-Marokko. Ik heb maar één keer durven kijken. Zo gruwelijk, dat zelfs Geert Wilders het niet op het internet zou durven gooien, denk ik.

Zijn filmpje viel me dan weer knap tegen. Beetje slap, geheel in tegenstelling tot zijn helmboswuivende krachtdadigheid. Hooguit een eindwerkje van een eerstejaars Montage en Regie die in tijdnood was geraakt. Huisvlijt op een regenachtige dag. Een vijf-min, Geert. 

Even terzijde, geachte heer Godfried kardinaal Danneels: vindt u het ook om moedeloos van te worden, dat we ons hier nog maar net ontworsteld hebben aan het verstikkende katholicisme en blijkbaar alweer strijd moeten leveren tegen een andere religie die ons doen en denken helemaal wil beheersen? Ik las dat tegen 2040 de meerderheid te lande moslim zal zijn. U zult het vanuit het hiernamaals aanschouwen, ik met wat tegenslag vanuit het rusthuis – o dubbele kwelling. 

Ja waarlijk, geachte heer Godfried kardinaal Danneels, het zijn zorgelijke tijden. Zo blijkt één op drie kinderpyjama’s schadelijke stoffen te bevatten. Ftalaten. Toen ik dat las, dacht ik eerst dat het hier een bijbels volk betrof. Uit de Eerste Brief van Paulus aan de Ftalaten, zoiets. Niet, dus. Een ftalaat is een ester van ftaalzuur. Een ester is een organische verbinding die ontstaat door reactie van een zuur met een alcohol. En ftaalzuur is een ander woord voor benzeendicarbonzuur, een tweebasisch organisch zuur dat bij normale temperatuur uit naaldvormige kristallen bestaat. Nee, naaldvormige kristallen in pyjama’s, daar ben ik tegen. 

Waar ik ook tegen ben, is dat in alle traditionele wijnen gevaarlijke pesticiden blijken te zitten. Bijvoorbeeld pyrimethanil, las ik. Dat is wellicht dermate gevaarlijk, dat men uit veiligheidsoverwegingen het woord – in tegenstelling tot ftalaat, ester en ftaalzuur – niet eens in de Dikke van Dale heeft gezet. Tenware het hier een tikfout betreft. Want methanal en methanol staan er wel in, evenals pyrimidine, ja zelfs pyridylazonaftol – al hoop ik niet dat dat in traditionele wijnen zit, want pyridylazonaftol is een indicator bij titraties van metaalionen.

Kortom, geachte heer Godfried kardinaal Danneels, u zult het andermaal met mij eens zijn: met wat in boeken staat kun je mensen murw slaan. Of ze dodelijk vervelen. Kennis is hooguit een kunstje, zoals een overtuiging hooguit de wanhoop maskeert.

Doch wég met die sombere gedachten. Laat ik afsluiten met een feestelijke noot. Wij vieren rond deze tijd de 75ste verjaardag der Zwaantjes, en dat verdient een krachtig halleluja!

Ooit heb ik er een willen zijn, een Zwaantje. Doch helaas: ik had geen snor. Verwoed sparen hielp niet, net zo min als veel mosterd en augurken eten – zoals een oom me had aangeraden. Daar ging mijn droom. Toen ik dan eindelijk elf werd en in mijn broek het begin van schaamhaar meende te bespeuren, verkeerde ik in de waan dat een forse knevel niet meer veraf was daar dit kiemende schaamhaar zich dra langs wonderlijke wegen doorheen mijn lichaam richting bovenlip zou spoeden. Een spijtige misvatting, zo bleek: pas op mijn zestiende had ik de snorgerechtigde leeftijd bereikt. En waren de Zwaantjes eikels geworden. En was God overleden.

Met deze gedachte, geachte heer Godfried kardinaal Danneels, wens ik u een sfeervol beloken Pasen toe,

 

Uw heidense correspondent

 

PS: Hebt u ooit een snor gehad?

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

