Skip to content

Column 299

October 25, 2011

VRAAG VAN DE WEEK

‘Wat is uw vraag?’

Mediawatchers betrapten afgelopen week Yves Leterme en Bart De Wever op het uitspreken van deze zin tegen journalisten. Daarbij gniffelden de mediawatchers even. Kartelpartners, hihi.

Ik slaagde er niet in mee te gniffelen. Integendeel. Ook ik heb het lastig met al die vakbroeders en -zusters die geen vragen stellen doch stellinkjes debiteren. Met, voor de vorm, oplopende intonatie.

Hou daar nu eens mee op, zit ik dan ouderwets te denken. Stel een vraag. Maakt niet uit welke. Stel desnoods de vraag die de mensen thuis zich stellen. En als je er geen antwoord op krijgt, stel ze dan opnieuw. En opnieuw. En opnieuw. Tot de zendtijd op is of de geïnterviewde opstapt. Leuke én leerrijke tv.  

Ach, ik weet wel: stellinkjes, het is een interviewtechniek. Maar als je vermomde vragen stelt, krijg je vermomde antwoorden. 

Kom terug, Maurice De Wilde.

 

GOED NIEUWS VAN DE WEEK

Voor al wie een oogje heeft op de genaamde Pascal: hij is nog vrij. ’t Is niks geworden, met Phaedra. 

Er was geen vonk, lieten beiden weten. Mooi gezegd. 

Zou je, zo vraag ik me in het voorjaar weleens af, met Phaedra lekker vrijuit kunnen vrijen? Of zou er naast het ledikant aldoor een raadsman staan die je op gezette tijden vriendelijk doch beslist erop wijst dat je met je fikken van desbetreffend lichaamsdeel af moet blijven omwille van sponsorbelangen? 

Hoe hard ze ook probeert, ik zie geen vrouw. Ik zie een product.

O ja, dat doet me eraan denken – er is nog meer goed nieuws: kreeft wordt goedkoper. 

 

SLECHT NIEUWS VAN DE WEEK

Eén op drie Belgen is te dik en één op tien ronduit gevaarlijk zwaarlijvig. Dat melden ons dertien Belgische gezondheidsorganisaties. 

Dertien – als dàt geen slecht nieuws is!

 

FAMILIE VAN DE WEEK

De koninklijke. 

Straks kunnen ze kaarten. Ze zijn met vier, de kinderen van ons toekomstig koningspaar. Dat wordt gezellig, samen kaarten. Ik gun het ze wel. Wij waren thuis maar met drie en dan valt samen kaarten niet mee. Terwijl ik wel van kaarten houd: je kunt er uitstekend een biertje bij drinken! En de grenzen van je hersenen ontdekken. Een heer over het hoofd gezien. Stomweg troef misteld. Dramatiek op een viltje.

Over dramatiek gesproken: daar is onze favoriete Monseigneur weer. Maar prins toch! Hoe krijgt u het toch telkens weer voor mekaar! Ik weet wel, u moet een beetje naar uw stand leven en u bent niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt, maar de eenvoudige landman in mij denkt: dat moet toch lééfbaar zijn, met 300.000 euro netto per jaar? Zaaien naar de zak en zo? Eens naar de Aldi gaan, bijvoorbeeld. En naar de kringloopwinkel. Eens kraantjeswater. Gehaktbrood, uien, pap. Wat vaker te voet. Wat vaker thuisblijven. En gezellig kaarten – met een tafelbiertje.

 

AANDOENING VAN DE WEEK

Het navelstaren. 

Ik wist niet wat ik zag: een flinke hap Phara besteed aan een discussie tussen een hoofdredacteur van een krant en een pief van de platenmaatschappij die de belangen van het klankgedreven collectief dEUS verdedigt.

’t Ging erom dat de krant een ondertekend embargo had verbroken en voortijdig een interview met dEUS had gepubliceerd, aldus een verbrekingsvergoeding riskerend ten belope van een Laurentiaans maandloon. Volgde een oeverloze discussie met papiergewapper en kommageneuk dat in Temse niet vertoond zou mogen worden.

Ik ben niet tegen openheid, maar ’t moet niet gaan tochten.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

