Skip to content

Column 302

October 25, 2011

GOED NIEUWS VAN DE WEEK

Ik ben de Week van de Goeiedag doorgekomen zonder dat een wildvreemde mij gegroet of godbetert geknuffeld heeft. 

Al dat opgewekt gedoe, ’t is vermoeiend – geef mij maar die goeie ouwe somberheid. Je weet tenminste wat je eraan hebt. Somberheid is oprecht. Ik wantrouw de tapdansende beul.

 

VRAAG VAN DE WEEK

Zou de Omloop Het Volk volgend jaar anders gaan heten?

 

TRIO VAN DE WEEK

Na rijp beraad dan toch maar K3. Dit crossmediaal collectief bestaat tien jaar en daar hoort niet alleen een verse show bij doch ook een woordje van van lof. ’t Is eerlijk verdeeld: zij doen de show, ik het woordje van lof.

Welaan dan.

Vooreerst dien ik Kristel, Karen en Kathleen te feliciteren met hun fraaie benen. Toegegeven, het zullen nooit tante Tina-benen worden, doch dat deert niet. We hebben het hier over inlandse kwaliteit. Streekproducten, benen van eigen bodem, lekkers van bij ons. Goed gedaan, meisjes!

Wat ze ook goed gedaan hebben, is kinderen laten huppelen en zingen. Ik heb zo’n kind gehad. Ze was elf. Soms was ze de Spice Girls, soms K3. (Wat – hoe je ’t ook bekijkt – wel knap was van haar, zo in haar eentje. Ik had mijn broer nodig om Slade te zijn.) Soms was ze tien, soms twaalf. En als ze tien was, huppelde ze mijn  armen in – die ze enkele tellen later, al lekker twaalf, parmantig wegduwde. 

Vroeger is een dekentje. 

 

BRIEF VAN DE WEEK

Geachte heer Yves Leterme,

 

Ik moest aan u denken, afgelopen dinsdag, toen Louis Tobback in het vermaarde Canvas-programma Phara zei: “Er komt een moment waarop je de vernieuwing niet meer kunt belichamen.” Ik weet niet of u de uitzending gezien hebt, dus zeg ik er voor alle zekerheid even bij dat Louis Tobback met die uitspraak verwees naar Hillary Clinton – en zichzelve. De burgemeester van Leuven is, zoals wij beiden weten, een eerbaar man. 

En tóch moest ik aan u denken, geachte heer Leterme. Wat mij enigszins verontrustte. Want om eerlijk te zijn: ik denk niet graag aan u. Premiers zijn niet prettig om aan te denken. En néé, ook niet als ze Verhofstadt heten. Ik ben wat dat betreft nogal schaamteloos seksistisch.

Terwijl ik dit schrijf, verneem ik dat de Kamer het voorstel om de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde op de agenda te zetten heldhaftig heeft goedgekeurd. Waarna de Franstaligen er een paar amendementjes tegenaan gooiden en de hele zwik meteen naar de Raad van State is verhuisd. Geheel volgens plan, vermoed ik.

Weet u wat er zo vreemd is, geachte heer Leterme? Dat ik nu plots moet denken aan een stukje uit Man Bijt Hond van dinsdag: een groep kranige lieden op leeftijd die zich bekwaamden in het nobel tijdverdrijf genaamd zaalwandelen. Monter ging het nergens heen. 

Met beleefde groet,

 

Uw hoogst bezorgde imagoconsulent

 

PS: weet u dat het gezin van Bert en Ons Damienne Anciaux vijf dagen heeft geleefd op een pakket van de Voedselbank? Naar verluidt was de rijst met perziken uit blik verrukkelijk. Misschien moet u dat maar eens serveren op de ministerraad. 

PPS: deze tip wordt niet gefactureerd – graag gedaan!

 

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Ik geloof nooit dat er een geurtje zit aan Anderlecht-STVV. 

Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat gokexpert Karl Dhont wartaal uitkraamt. Hij doet in cijfers, ik doe in gevoel. Van cijfers heb ik geen verstand. Twee maal drie is vier. 

Een samenloop van omstandigheden, dat is het. Niet meer, niet minder. Zoals àlles een samenloop van omstandigheden is. Geboren worden, verwekken, sterven: een samenloop van omstandigheden. Een auto, een snelweg, een boom. Dof slaat de dood in.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

