Skip to content

Column 305

October 25, 2011

VOORNEMEN VAN DE WEEK

Ik denk dat ik mij maar eens ga inschrijven voor Miss Belgian Beauty. Veel kans dat ik win. Welk meisje met een béétje verstand gaat zich nog voor die gekkigheid melden? 

“Die denkt met z’n ballen”, zei een collega van me. (Voor de mannen onder u: die collega is een vrouw.) Dat verdriette mij danig, want ik ben – zoals u weet – een fan van Ignace Crombé. Doch, zo bepeinsde ik terwijl ik me kranig uit de voeten maakte, misschien bevat die stelling wel enige kern van waarheid. 

Tobbend ging ik zitten. Denken met je ballen. Ach, we hebben het allemaal weleens gedaan, wij ballenjongens. Ik vond het vooral vermoeiend, al dat hitsig gedoe en vochtverlies. Nee, dan denk ik liever met m’n hoofd. Da’s ook knap lastig, maar je houdt er tenminste je broek bij aan – dat scheelt, qua potsierlijkheid. 

Kwatongen beweren dat Ignace Crombé de vleesgeworden potsierlijkheid is, met of zonder broek. Dat vind ik – als fan – moeilijk te geloven. Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat ik graag eens Ignace Crombé zonder broek wil zien. Dat voorrecht gun ik zijn vriendinnetje ten volle. Ze is ooit Miss Mol geweest, dus met een beetje geluk is ze blind.

 

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Nóóit gedacht dat ik het óóit zou zeggen: bedankt, Duitsland!

Jawel, dankzij de drieëntwintigste plaats van onze vrienden uit Teutonië heb ik vorige zaterdag zestig euro gewonnen. Vijfenvijftig eigenlijk, want ik had natuurlijk zelf vijf euro in de pot gestoken – zodat u meteen ook weet met hoeveel melomane medestanders we daar zaten. Jawel, evenveel als er apostelen waren. Alleen Jezus ontbrak. Die moest optreden – ik wist niet dat hij zo goed kon schaatsen. 

Vermakelijk, vind ik, die snuivende minachting die aan sommige lieden ontstijgt, wanneer men het Eurovisiesongfestival ter sprake brengt. Vermakelijk – en tegelijk een beetje triest. Daar zitten of staan ze dan, eenzaam oplichtend in het aura van hun eigen gelijk. Een gezellig feestje missend.

Die zestig euro zijn al opgemaakt. Aan het steunfonds Ignace Crombé Houdt Zijn Broek Aan. 

 

WOORD VAN DE WEEK

“Zingeving.”

(Voor alle duidelijkheid: te lezen als zin-geving, niet als zinge-ving, want dat zou – althans in het Nederlands – nergens op slaan.)

“Zingeving.” Daar was het hem om te doen, zei Pieter De Crem in de Terzake-reportage over zijn bedevaart naar Lourdes. Teneinde die zingeving enige kracht bij te zetten, had de defensieminister niet alleen zijn gezin doch ook driehonderd Belgische militairen meegenomen, jongens die volgens hem met “zijnsvragen” zaten. De enige zijnsvraag van die jongens leek mij, aan het debiet te zien: ‘Zijn er nog biertjes?’

Pieter De Crem is niet alleen een immer diepgebronsd politicus, hij is ook – en wellicht vooral – een diepchristelijk man van de devote katholieke strekking. In die hoedanigheid prevelde hij een gebedje, brandde hij een kaarsje en bezocht hij – nu hij toch in Lourdes was en Oostakker en Scherpenheuvel na een tijdje écht wel gaan vervelen – een grotje. The real deal. De minister deed dat met ingetogen uitbundigheid en waardige overtuiging. 

Heel even vroeg ik mij af of er – nu Godfried Danneels zijn ontslagbrief heeft verzonden – aan Pieter De Crem geen kardinaal verloren is gegaan. Kardinaal-majoor. 

Vreemd genoeg moest ik toen plots weer denken aan Ignace Crombé.

 

VRAAG VAN DE WEEK

Bent u ook restaurantcriticus? Iemand die zegt dat het brood niet snel genoeg op tafel stond? Of bent u eerder Karel De Gucht? Iemand die zegt dat de tafel niet snel genoeg onder het brood werd geschoven?

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

