Skip to content

Column 306

October 25, 2011

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Nu Zij er niet meer bij is, wordt zo mogelijk nóg duidelijker hoe mooi Haar tennis was. 

Een beetje duf heen en weer gemep, meer kregen we niet te zien op Roland Garros, van die schonkige trienen uit Servië en Rusland en al die andere achterbakse landen die voor mekaar stemmen op het Eurovisiesongfestival. Een beetje gemep – en een heleboel gekrijs. Daar deed Zij niet aan mee. Zij leed in stilte. (Soms vraag ik me af: zou je aan het gegil en gekrijs de minnares in de tennisster herkennen? Sharapova: betreden op eigen risico? Of is Maria een peperdure plank?)

Men kan Ana Ivanovic geen pittig kereltje noemen – hooguit een lekker wijf, ocharme. Toch is ze de nieuwe nummer één. Koningin van Onderland.

 

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Ik zal vanavond het begin van het Europees kampioenschap voetbal op passende wijze vieren: met een etentje onder vrienden.

Zwitserland-Tsjechië. Egimann, Huggel en Häberli tegen Pospech, Sionko en Sverkos. Nou, doe mij dan maar Verheyen tegen Deschacht. Of Coppens tegen Terlouw – al weet ik niet of Terlouw nog leeft, maar zelfs dood vind ik hem boeiender dan Zwitserland-Tsjechië. Wie heeft die landen toch bedacht? Ik wed: een misantroop.

Nee, laten we eerlijk zijn: dat hele EK kan ons geen fluit schelen. Hooguit hopen we dat Nederland niet wint. En Duitsland. En Frankrijk. Geen ondraaglijker gedachte dan blije buren – en al zeker niet als ze polonaises dansen, lederhosen dragen én rauwe look eten. En, nu we er zo over nadenken: liever ook geen Italianen, Spanjaarden, Portugezen, Roemenen, Grieken, Kroaten of Turken. Dat zuiders volkje is van zichzelve al druk genoeg. Al dat getoeter! (Bovendien zijn ze ook vreselijk behaard.) En Polen en Russen al helemaal niet: die zijn gewoon eng – ze lijken allemaal op elkaar en werken onder de prijs.

Wie we wél iets gunnen, dat is Frank De Bleeckere, Belg van nature. ’t Is een nette man en dat mag ook eens beloond worden. Met een finale, bijvoorbeeld. Oostenrijk-Zweden. Prödel, Fuchs en Kienast tegen Dorsin, Stoor en Svensson.

Helaas heb ik die avond een etentje onder vrienden. 

 

VRAAG VAN DE WEEK

Kijkt u er ook zo naar uit?

Ware het niet van dat etentje van vanavond, ik bevond mij vandaag op de wei van Werchter, voor TW Classic, het begin van de jaarlijkse zondvloed der zomerfestivals. Om er in de chill-out zone van VT4 op een reuzescherm naar Zwitserland-Tsjechië te kijken. Want voor de muziek moet je natuurlijk niet gaan. En ik weet niet hoe het met u zit, maar ik ben het echt wel beu gezien, dat schaamhaar van Iggy Pop. Wil iemand die mens eens een lederhosen kopen?

Los daarvan: ik vind zomerfestivals best wel aardig. Je ziet er jongelui die doen alsof ze volwassen zijn en volwassenen die proberen jongelui te lijken. In het eerste geval levert dat aandoenlijke taferelen op, in het tweede potsierlijke. Altijd leuk. Waar je op festivals wel mee moet uitkijken, zijn kindjes. Voor je ’t weet heb je er eentje vertrappeld, want ze bewegen zich laag over de grond, als kleinvee tussen benen door glippend, teneinde lege bekertjes weg te graaien en aldus het entreekaartje van vader en moeder terug te verdienen – u kent dat soort ouders wel: tussen batik en boerenkiel.

Na decennialang veldwerk te hebben verricht, van Adinkerke over Nieuwerkerken tot Peer, heb ik mij de laatste jaren beperkt tot het stadsfestival, meer bepaald het festival in de stad waar ik woon – dat scheelt, op de terugweg. Bovendien neem ik altijd een campingkrukje mee. Zittend heb je beter zicht op het kleinvee.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

